Faror med saltvattensakvarium
Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc
54 ämnen i detta forum
-
Det är nu andra gången vi har blivit sjuka i samband med att jag sugit ut cyano! Vid dessa tillfällen har jag främst sugit ut cyanosen, men även borstat loss en liten del av dem. Efter den första gången började vissa koraller se hängiga ut och fiskarna var oroliga. Under natten dog några av fiskarna, samt några koraller (främst SPS, som blev totalt vita) På morgonen, då jag såg detta, försökte jag gå in med mycket kraftig luftning av vattnet, men det hela hade då redan kommit och gått. (slog till kraftigt men kortvarigt) Efter denna gång hade både vi och hundarna svårt att andas (hyperventilerade) och vi kräktes. Efter den andra utsugningen av cyano, gick jag in med kra…
-
Nu är det dags att skriva en artikel om drakarnas gift och vad det kan orsaka för besvär när jag sitter på erfarenheten, och också höja ett varnande finger till barnfamiljer och överkänsliga människor. Själv har jag aldrig reagerat på stick från insekter osv om jag är överkänslig mot drakarnas gift eller ej ska jag låta vara osagt då läkaren faktiskt inte kunde svara på detta, här följer en liten artikel om vad jag råkade ut för. Till att börja med så kan jag tala om att jag aldrig märkte själva sticket, vi har pratat om hur det hände och kommit fram till att draken svepte under min underarm när jag hade armen ca 5 cm från ytan vid pumpen, draken menade säkerligen aldrig …
-
- 4 svar
- 5,6k visningar
-
-
Idag kollade jag på en dokumentär från animal planet, den handlade om div giftiga djur. Dom tog upp drakfisken och pratade mycket om hur giftiga dom är. Jag har tidigare hört att drakfiskarna som är mest vanliga i hobbyn har ett gift ungefär dubbelt så starkt som en vanlig geting = inte så farligt såvida du inte är överkänslig. Men enligt den här dokumentär var ett stick från en drakfisk extremt smärtsamt (tja det kan jag tro..) och extremt farligt. Massvis med folk dog varje år efter stick från drakfiskar sa dom. Vad är det som gäller egentligen? Kan vi reda ut detta? En annan grej dom tog upp var vad man ska göra om man blivit stucken, spola så hett vatten man kan är ju…
-
- 21 svar
- 4,6k visningar
-
-
Tjo! Fler frågor (bättre att veta lite mer än att chansa). 1. Har sökt och läst här på forumet om olika polyper, koraller mm som är giftiga och då jag har två st ungdjur av släktet homosapiens som gärna är med och pillar undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna berätta vilka som är giftiga och på vilket vis. 2. Är alla knappar giftiga och sprider sig gifterna i vattnet? 3. Nässelgiftet hos vissa koraller, bränns de vid beröring,sprider sig i vattnet? 4. Under de första månaderna vid uppstart med endast ls, behövs vattenbyten eller räcker der med tillsats av spårämnen och ersättning av dunstat med osmosvatten? Jag kommer säkert med mera kanske i era ögon sett dumma frå…