Gå till innehåll

Drakars gift


Rekommenderade inlägg

Nu är det dags att skriva en artikel om drakarnas gift och vad det kan orsaka för besvär när jag sitter på erfarenheten, och också höja ett varnande finger till barnfamiljer och överkänsliga människor.

Själv har jag aldrig reagerat på stick från insekter osv om jag är överkänslig mot drakarnas gift eller ej ska jag låta vara osagt då läkaren faktiskt inte kunde svara på detta, här följer en liten artikel om vad jag råkade ut för.

Till att börja med så kan jag tala om att jag aldrig märkte själva sticket, vi har pratat om hur det hände och kommit fram till att draken svepte under min underarm när jag hade armen ca 5 cm från ytan vid pumpen, draken menade säkerligen aldrig att vara elak utan det bara hände. Efter ca 10 min efter att jag varit i akvariet fick jag som "blaffor" på underarmen som kändes och såg ut som brännässle utslag och man ska om man råkar ut själv spola armen med så hett vatten som möjligt minst 30 min helst 1 timma.

Över ett dygn senare kom smärtan och med den ett besök på akuten och observation. Symptomen då var smärta, huvudvärk, bränningar och stickningar i huden,

ca 15 timmar senare var symptomen ännu värre med framförallt smärtor på olika delar utav kroppen ansiktet domande på vänster sida, likaså högra sidan utav baken, vänster vad krampade, höger knäskål värkte, höger arm existerade inte, vänster arm domningar med "kyla och värme" omvartannat.

Illamående och hjärtklappning, panikkänsla/ångest, trötthet och smärtan som kom i vågor gjorde att det svartnade framför ögonen. Ytterligare ett akutbesök gjorde att läkarna kontaktade USA för rådgivning och EKG gjordes vilket såg bra ut. USA talade om att det kritiska dygnet var över men jag skulle inte lämnas ensam pga hjärtat och pulsen kan skena.

Symptomen kan vara länge och värk kan sitta i upp till 6 veckor så jag kommer få äta Tradolan (smärtstillande) under minst 1 vecka beroende på om smärtorna går över.

2,5 dygn senare har svullnaden börjat lägga sig, kyla och värme går i kroppen omvartannat, känns ungefär som att du smörjt dig med tigerbalsam, trötthet, stickningar i huden, lite grå färgtoner på vissa partier utav kroppen.

Drakar är underbara fiskar, de är vackra att se på och faktiskt väldigt snälla. Nyfikenheten gör att de kan bli närgångna och de menar säkerligen inget illa när de sticks. Jag vill på inrådan utav läkarna påtala vikten utav skyddshandskar (typ diskhandskar) när man håller på i akvariet, det är lätt hänt att de kommer för nära och i mitt fall kände jag inte sticket. Jag kan också säga att det är ingen fisk för barnfamiljer då barn inte förstår innebörden utav farlig även om man tjatar och tjatar och det kan gå fort när olyckan är framme.

Jag kommer aldrig mer säga - jag ska bara... det går fort så jag struntar i skyddshandskarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar Tessan - jag vet hur det känns

Den absolut viktigaste åtgärden vid stick av Drakar (och de flesta andra giftiga fiskar) är att så fort som möjligt värma upp den del av kroppen där sticket kom med hjälp av rinnande varmt vatten (så varmt som man bara klarar av och lite till) under minst 30 minuter. Giftet är ett proteingift och det förstörs fort av värme. Detta knep har jag egen erfarenhet av (dock inte en drake men en lika giftig fisk) och vi har på jobbet behandlat drakstick på samma sätt med mycket bra resultat. Giftinformationscentralen har också (och lämnar också) samma uppgifter. i mitt fall var metoden med varmvatten effektiv efter så lång tid som 5 timmar efter sticket - men rent allmänt gäller värmebehandlingen så fort som möjligt. Och alltid läkarbesök efteråt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denuo: Tack

Lasse: problemet var att jag inte spolade från början utan närmare 6 timmar efteråt då jag pratade med giftcentralen (också en erfarenhet som påtalar vikten av att vara påläst vilket jag ångrar idag) Giftet hade börjat sprida sig genom hela blodomloppet därför blev det USA's erfarenheter och kunnande som gällde, därmed heller inte sagt att varmvatten hjälper alla gånger vilket de påtalade också och som är viktigt att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...