Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Köpte ett par koraller och undrar vad det är? Den lilla röda grejen, vad är det? Den bruna korallen har en massa ljusgrå fläckar, bör jag ta bort den? Till sist en bild på akvariet, 140 liter startat för ca 6 veckor sedan. Mvh Urban
-
- 0 svar
- 1,9k visningar
-
-
hej på er alla ... nu e det så att jakten på kunskap har lett mig till att starta ett salt vattens akvarie på 100 liter... jag har inga tester än så jag vet inte hur det ligger till med alla minneraler och så men jag tänkte fixa det i veckan om sos pengarna trillar in.. det som jag har i det änn så länge är en hink men begangnad levande sand 900g levande sten+ några små bitar sten.. några sjöstjärnor både vita små och blågrå saker som e jätte små och en liten rörmask på några mm .. tänkte försöka lägga upp bilder på akvariet.. för jag har några stenbitar som ändrat från vitt til gråblå färg
-
- 0 svar
- 468 visningar
-
-
Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?
-
- 0 svar
- 629 visningar
-
-
Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
- 0 svar
- 564 visningar
-
-
Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?
-
- 0 svar
- 589 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag har en sump som är 75 lång 40 djup och 35 hög som inte har några fack eller nått utan helt ren. Jag skulle vilja bygga den så jag kan ha osmosvatten påfyllning och tre fack för inkommande , refugium och utgående. Hur skulle ni bygga då? jag har aldrig haft refugium förut men har lite problem med nitrat så tänkte det skulle vara bra. Mvh Mikael
-
- 0 svar
- 378 visningar
-
-
Hej har precis köpt en nu lampa till karet gick från hydra till nu en orphek. Skulle vilja ha några tips från nån som har en, så som höjd över kar o lite ljustyrka o så vidare. Har haft ett cyano utbrott så jag fick tips om att mörklägga i 3 dagar o när jag drog i gång igen så dör allt, korallerna blir vita( har höjt det succesivt). Så min tanke är att det måste va lampan o att jag har för mycket "kräm" på. Har kört på ett förinställd program. Alla värdena är bra i övrig utom nitrat lite i överkant just nu po4 0.04 nitrat 5 ca 460 alk 8.3 mg 1380 Obs ska tillagas att jag är nybörjare o har "hade" lite sps fraggar montiporor/ mvh Patrik
-
- 0 svar
- 513 visningar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-