Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
  1. Started by Kim Rosenqvist,

Har nyss beställt dyr sand avsedd för saltvattensakvarium för typ 1400 kr till DSBn som ska få husera i refugiumet. Jag undrar dock om jag inte lika gärna skulle kunna köra med så kallad ciklidsand, ... Det skulle spara mig en bra peng. Funkar det lika bra? Skiljer sig ciklidsand från ciklidsand? Mvh Kim

• 4 svar
    • 5,2k visningar
  2. Started by Dimorb,

Kan någon med god insikt i metoden förklara hur en DSB fungerar, vilka risker som finns med metoden, hur det normalt fungerar och i vilket omfång det går att beräkna dess effektivitet? Jag har t.ex. ett 2000 liters system med en sump på cirka 500 liter och ett refugiumfack i sumpen på 70 liter. Skulle det vara en bra sak att fylla det facket med sand? Eller bättre att fylla i mindre tjocktlager längs med botten på hela sumpen? Hur, vad och varför gör man?

3. Started by MattiasN,

Börjar dra ihop sig och dags att förbereda sandbädden till mitt kar har införskaffat sand, 0,5-1,2mm ren calcium(ciklidsand heter den), sanden ska normalt sköljas innan användning står det på den, men är det någon bra idé egentligen? Provade skölja lite nyss och det blir ju en väldigt vit dimma som sköljs ut, men är inte det bara de allra minsta partiklarna som sköljs bort? Lite behöver man kanske skölja för att inte hela karet ska "dimma" igen fullständigt när det fylls, men det finns väl inte någon annan anledning? Det kan ju inte vara något som är skadligt eller? @jonasroman

• Gilla
    • 13 svar
    • 3,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.