Gå till innehåll

Nivåreglering


Peter M

Rekommenderade inlägg

Ska köpa ny nivåreglering. Har tidigare haft Tunze som jag var mycket nöjd med. I mitt nya kar är förberett för nivåreglering med en extern pump och då fungerar ju inte Tunze som har dränkbar pump. Pumpen som följde med är sönder och finns nog inte att få tag i.

Vad har ni för förslag? Det gäller ju eg två delar, dels styrenhet och dels lämplig pump. Fungerar tex en mindre Eheim, klarar en sådan att bli på-och avslagen flera ggr per dygn? Pumpen måste som sagt kunna stå externt. Vilken styrenhet rek ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Jag kan alltså ha en vanlig MaxiJet eller en tystare doseringspump.den måste stå externt för att sumpen är förberedd för det. I och för sig kan jag tåppa igen hålet men vill helst utnyttja det som det är då allt är klart med rör etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog ännu mera komplicerat än vad jag trott...

Sumpen är avdelad med en reservoar för osmosvatten. Ett par cm från botten på denna är det borrat hål i glaset för anslutning till extern pump som tar vattnet upp i själva sumpdelen. Altså måste pumpen vara extern. Dessutom måste den "agera ventil" så att osmosvattnet inte bara rinner igenom när den är frånslagen.

Blir förbannat komplicerat det här.

AM SP 3000 går ej att använda då den måste stå ovanför tanken och sas dra vattnet. Skulle MaxiJet eller Eheim funka, kan de stå externt och håller de tätt när de är avstängda.

Kanske bättre att plugga igen hålet och Köra med Tunze?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu ej verkligen vill ha extern pump av ngn anledning mera än att du har ett hål förberett för det så hade jag pluggat igen hålet och kör intern dränkbar pump typ tunze.

vinner ej så mkt med extern pump vid tex värme då nivåpumpen ej alstrar så mkt värme pga dess ofta låga effekt samt den ej går 24/7

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...