Gå till innehåll

Fick massa saker av en bekant


Moose

Rekommenderade inlägg

Idag var jag iväg o hämtade massa prylar från en som sysslat med saltvatten för 20 år sedan, kom hem med ca 150kg saker.

Det var allt eller inget som gällde. =)

38021760ei8.th.jpg

Jag fick ca 70kg fin sand typ 0.1mm korn.

Ser ut att vara ren o fin.

2 lådor oööpnade med havssalt (står inget märke på förpackningarna)

saltet har inte klumpat sig så vad tycker ni? skräp? eller ngt man kan fortsätta använda, det är säkert ca 30-40kg.

Fick en jäkla massa bottenfilter, pumpar, skummare, kopplingar och rör.

skummarett0.th.jpg

samt 30 kg döda koraller.

Där dom 2 största väger ca 10kg styck.

Skall man sätta i dom små o låta kalkalger växa på dom?

korallstenio5.th.jpg

fick även med en härlig gammal uvc, 6 watt. som fortfarande fungerar =).

uvchq2.th.jpg

Se bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De döda korallskelleten kan du mycket väl använda som komplement till din levande sten. Några av dem var enormt vackra och efter några månader när alger och annat växit till så ser de likadana ut som din levande sten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fosfaten går ju alltid att få bort.

som sagt, verkar vara rena nostalgitrippen vissa av sakerna är bra mkt äldre än vad jag är =)

p.s Lasse, du bor i Bohus ser jag, kom upp till jennylund idag vid 18.15, årets första seriematch för Bohus IF idag =),

o ja, jag spelar i bohus =) Vi behöver publik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fosfaten går ju alltid att få bort.

som sagt, verkar vara rena nostalgitrippen vissa av sakerna är bra mkt äldre än vad jag är =)

p.s Lasse, du bor i Bohus ser jag, kom upp till jennylund idag vid 18.15, årets första seriematch för Bohus IF idag =),

o ja, jag spelar i bohus =) Vi behöver publik

Tyvärr - är på resande fot. Jag bor annars så att jag bara behöver öppna altanfönstret när Ale-Surte spelar för att ha koll på när de gör mål! Får ta den korta promenaden en annan gång - bor i terasshusen. Tar du liden (den smala) ner så ser du blåljuset i gavelfönstret!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe, hjälpte till städa ur förråd i helgen hemma och hittade med saker som kunde vara på museum. flera säckar 'grus' i form av snäckskal av blåmusslor eller liknande, stora korall skellet mm :)

~Henrik

Såg du dessutom eheim 500 liters - gammal modell - jag fick ryyyysningar och ståpäls :smiley17:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja böjjar fanns det en jädrans massa av i olika vinklar, massa olika typer av kranar/strypare. raka bitar, övergångar mellan olika dimensioner, skarvbitar, syrestenar... en hel ica-kasse med enbart sådanna här saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summering: Släng saltet.

Håller med Daniel, jag slängde ca 20kg för ett litet tag sedan som var ca 10-15 år gammalt.

Salt kostar en del men skulle ej våga testa så gammalt salt idag då det kan bli en dyr läxa..

Men har man FO kanske det skulle funka, fiskar klarade sig generellt mkt bätttre än koraller förr i tiden och saltet är säkert en del av anledningen. Utveckling har ju gått frammåt, men saltet är dock bara en del av det tillsammans med ljus mm, men dock en viktig parameter.

~Henrik

Om nu saltet är 20 år gammalt skulle jag tveka att använda det även om det är oöppnat. Enligt vad jag har förstått är just saltblandningarna något som utvecklats mycket de senaste decennierna och detta är en av förklaringarna till att man numera lyckas bättre med bla. levande koraller.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Summering: Släng saltet.

Håller med Daniel, jag slängde ca 20kg för ett litet tag sedan som var ca 10-15 år gammalt.

Salt kostar en del men skulle ej våga testa så gammalt salt idag då det kan bli en dyr läxa..

Men har man FO kanske det skulle funka, fiskar klarade sig generellt mkt bätttre än koraller förr i tiden och saltet är säkert en del av anledningen. Utveckling har ju gått frammåt, men saltet är dock bara en del av det tillsammans med ljus mm, men dock en viktig parameter.

~Henrik

Tror inte att det var saltet som var orsaken att fiskarna klarade sig sämre utan fångstmetoderna och fram för allt vattenkvaliteten, skyhöga nitrat och fosfatvärden bla. Saltet duger gott till fiskkar och mjukisar och sen kan du göra veckovisa vattenbyten med ett nyare salt innan du kastar i stenkoraller. Saltet duger hur som helst till att tina is på uppfarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev ej att fiskarna inte klarade sig förr,,, jag skrev:

"fiskar klarade sig generellt mkt bätttre än koraller förr i tiden"

När jag hade salt för 10-15 år sedan så var problemet ej att hålla fiskarna vid liv utan korallerna var mkt svårare. Fisk klarar oftast nitrat, fosfat mm bättre än tex stenkoraller.

Hade EJ använt så gammalt salt, inte för det kan tagit åt sig fukt utan mera vad det kan innehålla, om det skulle vara ämnen som stannar kvar i LS som metaller mm så förvinner de ej med hjälp av ett par vattenbyten innan "du kastar i stenkoraller"

~Henrik

Tror inte att det var saltet som var orsaken att fiskarna klarade sig sämre utan fångstmetoderna och fram för allt vattenkvaliteten, skyhöga nitrat och fosfatvärden bla. Saltet duger gott till fiskkar och mjukisar och sen kan du göra veckovisa vattenbyten med ett nyare salt innan du kastar i stenkoraller. Saltet duger hur som helst till att tina is på uppfarten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg det efter jag postade svaret sorry men jag håller inte med om att fiskar klarade sig bättre för ta en fisk som centopyge bicolor, den var jäklar mig omöjlig på den tiden men nu är den inte lika djävlig, jag har haft min nu i 2 år, 2 veckor var rekordet för mig på den gamla tiden.

Jo det bästa är väl att använda det som tösalt men jag som startade mitt första kar 1988 använde just sådant här salt och det funkade med mjukisar och fisk så att det skulle innehålla metaller är inte troligt. saltet kan vara instant ocean och det har inte förändrats så mycket på dessa år, det kan vara Sera och HW salt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...