Gå till innehåll

montera fosfatfilter, förslag?


Draedon

Rekommenderade inlägg

har beställt ett sån här fosfatfilter, hoppas det är något att ha.. det var ju suspekt billigt.:

amfosfatstor.jpg

Frågan är bara hur jag lämpligast monterar eländet. Enligt aqua-medic så ska det vara max 1000l/h i flöde..

Så alternativen är:

1. koppla in den på returröret och strypa flödet lite lagomt för att passa fosfatfiltret.

fördel: kan justera flödet lätt.

nackdel: måste kapa returröret och limma på lite nya kopplingar och greja.. = drygt. plus att det tillkommer några hundringar i pvc-kopplingar..

2. Koppla ihop fosfatfiltret med mitt uv-c vars pump pumpar 1000l/h. Vilket iofs är MAX enligt aquamedic...

fördel: snabbt fixat med ett par slangstumpar.

nackdel: flödet blir 1000l/h vare sig jag vill elller inte..

Mja.. vad tror ni?

post-2037-14468913930363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart alternativ #2. Även om du har "troligtvis" 1000l/h på flödet genom UV-C:n, så har du lite böjar och annat som hindrar det. Fosfatfiltret (och mediat) i sig hindrar också en del, så jag tror du inte behöver vara speciellt orolig för det.

Jag har för övrigt ett exakt likadant (fast tomt) filter liggandes, utan fästen. Skulle vara kul att veta om dessa finns att få tag på som reservdel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mjo det är nog fasen bäst... behövs inte mer än ett par slangstumpar... och det sitter filterpatron på pumpen och sedan 2x90 graders böjar, så det är nog inte 1000l/h när det väl kommer fram till fosfatfiltret.

vi kör på den! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

tja jag avbeställde det här filter då jag tänkte satsa på en deltec fr509.

deltec är ju alltid deltec, kändes som ett säkrare kort.. även om inte en fosfatreaktor är en speciellt avancerad pryl... och lämpligt nog dök det upp en beggad här guiden som jag slog till på.

Men en liten fråga, i manualen jag laddade ner från simontorp står det att flödet ska vara max 500l/h.. nu kör jag med en maxi-jet 750 och ventilen är helt öppen.. vet inte riktigt hur det ska se ut, nu ligger rowaphosen och "kokar" längst ner i botten. kör med 1.5dl för att smygstarta lite lagomt.. bra eller a**s?

post-2037-1446891402069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja jag avbeställde det här filter då jag tänkte satsa på en deltec fr509.

deltec är ju alltid deltec, kändes som ett säkrare kort.. även om inte en fosfatreaktor är en speciellt avancerad pryl... och lämpligt nog dök det upp en beggad här guiden som jag slog till på.

Men en liten fråga, i manualen jag laddade ner från simontorp står det att flödet ska vara max 500l/h.. nu kör jag med en maxi-jet 750 och ventilen är helt öppen.. vet inte riktigt hur det ska se ut, nu ligger rowaphosen och "kokar" längst ner i botten. kör med 1.5dl för att smygstarta lite lagomt.. bra eller a**s?

Den ska ligga och "småkoka" så det är nog bra. Jag kör mitt med en 1000 l/h pump men då får jag lov att strypa en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...