Gå till innehåll

Sprängskiss. Deltec HLP 4040


Johannes

Rekommenderade inlägg

Nu har min stannat. Den roterade skoveln sitter fast så jag antar att d e nåt lager eller nån tätning som låser. Jag har tatt isär den så långt jag kan/vågar. Någon som har haft isär sin o vet hur man får loss skoveln.... centrumskruven verkar bara ha med kylningen att göra o tar man bort insexlocket i bakkant så kommer man inte längre där heller. Nån som vet var jag kan hitta nån sprängskiss eller nån lista med reservdelar till dessa pumpar???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och flera andra jag känner har skickat ner pumpar till deltek för rep.

Har kostat några hundra och kommit tillbaka som nya. Försök där du köpt den.

Vi har även försökt att laga dom här men det skulle bli för dyrt.

Man kan försöka att få skovelen att snurra igen men ta det så nätt och försök ej att lossa centrumskruven för det är lätt att den går av. Motorn har nog kärvat och ibland går dom igång igen med lite hjälp när dom har svalnat. Har den gått torr eller stått stilla ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sög luft o stannade. Fick den o snurra nu, hoppas bara den fortsätter så. Vet ju inte om man vågar lita 100 på den nu.......

Skickade du ner den till Tyskland för renovering? Några 100????? Låter ju för bra för att vara sant....

Ska köpa en till o ha till cirkulation, hoppas denna håller tills jag köpt den nya så att jag kan byta o sen skicka ner.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena,

deltecpumpen består av två kammare, en synlig och en dold. den dolda fungerar som en kylare av pumpen. problem uppstår när luft trängts in i denna kammare, vattnet har inte nog rum för att kyla ned pumpenoch en säkerhetsspärr stänger av pumpen vid risk för överhettning.

om du har två (in- och ut-) kranar kopplar du bort pumpen och tar itu den tills du ser propellern. en stjärnskruv tas bort och bakom den finns ett litet rör. sätt nu ihop delarna igen utan skruven.

kopplatillbaka pumpen och ha huvud inkranen stängd. låtalltså pumpen suga luft istället för H2O. öppna och stäng inkranen några gånger. luften sugs ut och ett vakum bildas.

ta nu bort pumpen från rören igen och utan att ta isär pumpen; talite reefsafe fett på skruven och skruva ihop.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, d var klara besked. Nu har jag inga kranar alls på varje sida om pumpen. Men jag får väl skaffa d, om inte annat så hade det underlättat nu när jag har behövt ta loss o sätta tillbaka den ett antal ggr.

Men säkerhetsspärren du nämner funkar den som en mekanisk broms eller bryter den elen?? För när jag tog isär pumpen så orkade jag knappt snurra skoveln med handkraft, men när den väl släppte så snurrade den riktigt lätt igen.

Nu har den snurrat ett helt dygn utan stopp så jag har kanske haft tur o fått ut luften ändå.....annars testar jag ditt sätt.

Tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...