Gå till innehåll

AM Turboflotor 1000 multi-fråga


elNico

Rekommenderade inlägg

Har en fundering på skummaren i rubrik: Det är ju egentligen en påhängs-skummare om jag förstått det rätt men jag ska ha den i en sump.

Har vatten nivån någon betydelse?

Antar att man får justera med längden på slangen till pumpen isf, men finns det nån generell regel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en sån i sumpen. Minsta nivå bör vara så att pumpen är under vatten och högsta så att utloppen ligger ovanför vattnet. Ändras vattennivån så får man troligen lov att justera skummaren något eftersom pumpen får jobba lite hårdare ju lägre vattennivån är. Kan tänka mig att du skummaren blir effektivare ju högre vattennivå du har eftersom tryckhöjden för pumpen minskar då.

Jag har min står med vatten till ca 5 cm under utloppsrören. Slangen mellan pump och skummare har jag gjort så minimal som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack ska ni ha!

Har precis ögnat igenom era trådar, fina burkar!

En fundering jag haft: skulle man inte kunna kapa väck själva "påhängsröret" och sätta pumpen direkt in i kroppen, så har ju andra skummare?

Tanken va väl att skummet skulle få högre fart och bli kraftigare. Står den i sump behövs ju inte det långa röret.

Jobbig operation men vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att det funkar men det blir ju lite av ett experiment. Pumpens kapacitet är avstämd mot skummarens fysiska mått och du får troligen en kapacitetshöjning av pumpen om du tar bort alla böjar. Om vattenflödet blir för högt kanske inte justerskruvarna på skummarn räcker för att reglera flödet. Bara en tanke.

Testa gärna och rapporterna för jag skulle vara intresserad av att göra samma sak med min om det funkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi nu är inne på temat moddning, så kan jag säga att jag har "turboladdat" min skummare genom att koppla luftintaget till en luftpump. Jag "trycker" alltså in luft genom luftslangen. Jag upplever att kacapiteten på in skummare har ökat sedan dess. Samtidigt har jag problem med saltavlagringar i luftintaget i pumpen, jag måste plocka isär pumpen och rensa 1-2 ggr i månaden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Ok, tack ska ni ha!

Har precis ögnat igenom era trådar, fina burkar!

En fundering jag haft: skulle man inte kunna kapa väck själva "påhängsröret" och sätta pumpen direkt in i kroppen, så har ju andra skummare?

Tanken va väl att skummet skulle få högre fart och bli kraftigare. Står den i sump behövs ju inte det långa röret.

Jobbig operation men vad tror ni?

jag har moddat en AM 1000multi det funkar kanon, strypa vatten tillföreln lite (skulle nog funka med en minde pump tex ati´s)

men den största förbättringen är att sätta luftintadet i inloppet för vattnet till pumpen, har gjort mig en egen venturi med några pvc rester

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag råkat betälla en ati skummarpump 1500L wasser och 1000L luft 28w

kosta lika mycket som 1000L wasser och 500L luft 13w

medans aquabee drar 38w och endast impellern kostar lika mycket :)

och talade med T.ländström och han hade satt på ett 75mm avlopps rör i skarv med skummarkoppen för att förlännga skummar tiden mm :)

+ att han har satt i en deltec impeller.

mycket meck uti stugorna med en gammel skummare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...