Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

nån som har en bruksanvisning för en Terra Nova Skimmer 400p?? lr nån bra länk för hur man använder en sådan?

mvh Alex

Postat
  • Författare

Tja Daniel...e inte så bra på tyska..=P

men behöver man kalibrera en skummare? o hur gör man det o varför?

ps e nybörjare =)

Mvh Alex

Postat

Japp, där har du manualen på engelska.

Kör Babelfish (http://babelfish.altavista.com/) och välj översätt från tyska till engelska på länken http://www.terra-nova-pro.de/html/installationshinweise.html så är det tillräckligt för att du ska förstå tror jag.

Jag har inte haft 400:an men 1200 och den behövs ställas in så att rätt vattenflöde går genom skrumamren (så att vattennivån i skumamren ligger rätt, den ska ligga strax under skummarkoppen i "tratten" på 1200:an). Har du nivån för högt är risken att den skummar över för att för mycket vatten kommer över i koppen, för låg nivå ger ingen effekt alls då skummet inte orkar upp till koppen. Hojta till om du har fler frågor så ska jag försöka hjälpa till.

• 1 månad senare...
Postat
  • Författare

Äntligen är rummet fixat o akvariet på plats...provade skummaren med sötvatten men det kom jätte få bubblor i skummar kroppen..nån som vet varför?, nån som har en sådan skummare som kan hjälpa mig att fixa till den?

Postat
  • Författare

Det bildas jätte få bubblor i kroppen (fig A) är det för att jag provade med sötvatten?

=)

Mvh Alex

post-2941-14468914166593_thumb.jpg

Postat
Äntligen är rummet fixat o akvariet på plats...provade skummaren med sötvatten men det kom jätte få bubblor i skummar kroppen..nån som vet varför?, nån som har en sådan skummare som kan hjälpa mig att fixa till den?

Det funkade inte för dig just på grund av den anledningen att du körde med sötvatten, det funkar nämligen inte att köra en skummare i sötvatten.

Läs mer i denna tråden.

Skummare till sötvatten

Postat
  • Författare

aha okej...så själva bubblorna bildas mer i saltvatten?...jag menar inte själva skummet utan luftbubblorna som ska bildas i skummarkroppen, inte skummet som bildas i skummarkoppen...?

Postat
men hur högt upp ska skummaren sitta o pumpen som pumpar in vattnet?

Har du läst instruktionerna? Där finns svaren på båda dina frågor.

Postat
...jag menar inte själva skummet utan luftbubblorna som ska bildas i skummarkroppen, inte skummet som bildas i skummarkoppen...?

Jag säger inte att det är så, men det är ju så det är....:)

Sorry, en god vän sa det en gång, ungeför som det du skrev ovan.

Bubblorna som bildas av luften som sugs in i slangen som sitter på pumpen och som sedan slår isönder bubblorna till ännu mindre bubblor, blir ju till det skum som samlas i koppen efterhand. Det stämmer att det blir bättre resultat i saltvatten, minns inte exakt varför, men så är det iaf. :)

Lås igenom bruksen så ser du var du ska placera skummaren samt pumpen.

Postat
  • Författare

oki doki....har ingen bruks till den...köpte den beg...ingen som kör med samma skummare som jag har, som kan ge mig lite råd =)...

Ha det i sommar värmen =D

Postat

Detta är samma skummare som coralife säljer. Dom har en enkel och utförlig beskrivning på sin hemsida om hur denna skummare fungerar.

H

N

Postat
oki doki....har ingen bruks till den...köpte den beg...ingen som kör med samma skummare som jag har, som kan ge mig lite råd =)...

Ha det i sommar värmen =D

Läser du ens vad folk skriver i den här tråden?

Kolla här vad jag länkade till för nästan två månader sedan:

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.