Gå till innehåll

Saltvattenakvarium i Hong Kong


Julgran

Rekommenderade inlägg

Var precis och kollade in Hong Kongs akvarieaffärer. Fiskar och akvarier är väldigt populärt i Kina och de har en gata fylld med akvarieaffärer som kallas Fish Market. (ligger ett par gator norr om berömda Ladies Market i Mong Kok i Kowloon). Det enda som var trist var att man inte fick fotografera, så tyvärr kan jag inte visa några bilder från mitt besök i Hong Kongs akvariedistrikt.

Vanligare fiskar och koraller kostar mellan 20-40 HK-dollar/st i butik (räkna ungefär 1HK dollar = 1 SEK).

Det fanns ett stort prisspann mellan fiskarna. En Ocellaris kostade 20 HK/st medans en Imperator kostade 800-1200 HK beroende på storlek.

Det "normala" priset för fiskar som chromis, putsarfisk, frökenfisk, gobi, mandarinfisk, pallettkirurk och gul kirurg låg kring 40-60 HK/st. Det fanns en hel del fiskar jag inte vet namnet på, dessutom hade några butiker även små tioarmade bläckfiskar.

Jag fick intrycket av att saltvattensakvarium i Hong Kong endast var till för människor med god inkomst/mycket stort intresse.

Trenden låg på små akvarier mellan 20-100 lit. Nano var väldigt populärt, men det beror säkert på att de flesta bor så pass trångt. Fick höra att de flesta bor i lägenheter på ca 5-15 kvm/pers. Det är inte ovanligt med en 2-rummare på 35-40 kvm där det bor 4-5 pers.

En butik hade två musslor som var närmare 30-40 cm, såg ut som normalstora rugbybollar med vackert djupblå kammar. Fantastiskt fina.

Den stora skillnaden mot butiker i Sverige var att de förvarade fiskarna i väldigt trånga utrymmen. Många butiker hade speciella visningsakvarier (långa, grunda med avskiljande väggar i plexi med hål i) där varje fisk max fick en yta motsvarande 2x2 dm eller 3x3 dm. Jag fick intryck av att det var snabb omsättning på fiskarna så den lilla ytan var mest för att visa upp fisken under dagen så att den snabbt blev såld.

De flesta butiker blandade söt- och saltvattensfiskar med utrustning friskt. Det var trångt, men såg för det mesta väldigt fräscht ut. (om man räknar bort de små "visningsburarna").

Sötvattensfiskarna visades upp på ett för oss konstigt sätt. Man "paketerade" fiskarna en och en eller två och två i små genomskinliga plastpåsar som sedan hängdes upp på speciella väggställ ut mot gatan. (såg ut som de transportpåsar vi får när vi köper fiskar i affär här i Sverige, fast mindre) Som köpare tittade man bara på påsarna och valde ut de påsar man ville köpa. Prislappen var oftast på 10-20 HK/påse. förutom det vanliga sötvattenssortimentet vi har i Sverige så hade de ganska stort utbud av sötvattensräkor och krabbor också. Aquascaping med växter verkade väldigt stort här. Det fanns ett stort utbud av CO2 utrustning, speciellt för små kar. Jag såg bl.a. en j-kligt elegant lösning som kostade 1500 HK. Ska försöka hitta deras hemsida och länka den senare.

De fanns flera sorters sniglar, även en del arter jag inte sett så ofta i Sverige.

Jag såg inga rockor eller så speciellt många muränor. Det verkade som om utbudet trots närheten till vattnet ändå var gansk likriktat.

Korallerna såg väldigt friska och välmående ut. Det var många koraller som hade en stark orange färg som jag inte sett så ofta i butik i Sverige. Korallerna låg i prisintervallet kring 40-100 HK/st för en korall i storleken runt 1-2 dm. Små skott kostade 20-30 HK/st.

LS kostade 25 HK/kg och den låg precis som i Sverige i stora kar, lätt att välja ut lagom stora bitar att bygga stenrösen med hemma.

Teknikmässigt så var det ungefär samma märken som vi har hemma, lite billigare givetvis. Koralia streamers verkade väldigt populära, men de låg på samma prisnivå som i Sverige. Det fanns även en streamer med wavemakerfunktion som i butik kostade 1600 HK som såg intressant ut. Såg ungefär ut som en Tunze 6100 + styrbox fast lite mindre. Ska försöka hitta minnesanteckningen gällande märket när jag packat upp väskan.

Hittade flera olika märken av kylare som kostade kring 1500-2000 HK för kar upp till 500 lit. Det fanns även intressanta lösningar med fläktar som satt på en arm som fästes på kanten av karet. En MH lampa för nano hade även en inbyggd fläkt som såg helt ok ut som lösning till ett litet 45 lit nano.

Något som varje butik hade ett bra utbud på var alla dessa småprylar som verkar vara lite svårt att ibland få tag på i butikerna i Sverige. Prylar som långskaftade saxar, pincetter, gummitutor med smala rör för att suga upp/bort något med, Algskrapor med metallblad och långt skaft, gripklor m.m. alla dessa prylar var löjligt billiga i Hong Kong. En gripklo som i butik i Sverige kostar 150 kr köpte jag för 10 HK/st.

En slang för vattenbyten med reduceringsventil och pump (för att själv slippa suga i slangen) med 2 m slang kostade 30 HK. Jag har inte hittat någon lika bra lösning i Sverige. Fanns i olika storlekar så det skulle vara enkelt även för små kar. Reduceringsventilen gör det enkelt att justera hur stort flöde man vill ha, bra om man inte vill att det ska vara för stor "dammsugareffekt".

Jag köpte ett par skrapor med metallblad och långa skaft, de kostade 10 HK/st. Håvar kostade 5 HK. Saxarna var lite dyrare, de var i rostfritt och kändes mycket stabila att klippa med. Längden var ungefär 25 cm och de kostade 150 HK/st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bra beskrivning.

det skiljer lite mot hemma på det mesta, jag kollade i akvariebutiker i Peking och var med mkt billigt och annan hantering av fisk mot hemma. fick känsla av det levande var mera 'förbrukningsvara' där... Känner igen det där med fisk i påse och på ett ställ, i Vietnam såg jag när de cyklade de runt hela dagen med detta stället bak på cykeln så man kunde köpa en fisk med sig hem vid ett rödljus...

Den där styrbara Streamern, var det Tunze, Korallia (som är på G med nya styrbar streamer snart), eller ngt annat?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket system var det du kollat på? Fanns ju en del att välja på där. :)

Var runt en del när jag var i HK -99, men minns inga saltbutiker, dock som du beskriver fiskarna i påse minns man ju, det är ju tur med guldfiskar i de flesta östasiatiska länder, speciellt de röda, allt som är rött är tur i kina.

Kul med denna lite annorlunda artikel. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...