Gå till innehåll

mg fråga


joda

Rekommenderade inlägg

tjena...

jag har en fråga ang magnesium...

i saliferts mg-test så står det att värdet ska ligga på mellan 1300-1500

och i scooby's "saltvattenskemi for dummies" såna som mig alltså...:ler: så står det 1250-1350

vilket är rätt och vad är bra med högre eller lägre värde ?

får väl passa på att säga att jag tycker "saltvattenskemi for dummies" är mycket bra och lättförstålig... jag har haft stor användning av den och lärt mig massa...så tack henrik för att du lagt ner jobbet på den... :smiley20:

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonatan,

Kul du gillar dokumentet och hoppas det fortsätter vara till nytta.

Gällande Mg så är värdet ca 1280ppm på korall reven i naturen.

Ibland ligger man lite högre i saltvattensakvarium för vissa värden pga av man vill ha lite 'marginal' (buffer) och det börjar sjunka. Så sikta på 1250 - 1350ppm för Mg vilket är ett bra riktvärde. Är även som Martin skrev, att förhållande mot Ca är att Mg är ~3ggr högre. Därav det rekommenderade Ca på 380 - 450ppm där det i naturen ligger på ca 420ppm.

Man klarar sig på värden utanför dessa rekommendationer med, men för undvika problem - håll dig innom dessa gränser och framförallt se till att hålla värdena så konstant som möjligt så det ej svänger för mkt upp eller ner.

Fördelen med hålla sig lite 'mitt i' (typ Mg 1280 och Ca 420) är det är ungefär samma som i naturen samt att man har lite marginal åt båda hållen ifall värdena skulle sjunka/stiga pga olika orsaker. Orsaker som gör att det stiger/sjunker, hittar du i dokumentet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonatan,

Kul du gillar dokumentet och hoppas det fortsätter vara till nytta.

Gällande Mg så är värdet ca 1280ppm på korall reven i naturen.

Ibland ligger man lite högre i saltvattensakvarium för vissa värden pga av man vill ha lite 'marginal' (buffer) och det börjar sjunka. Så sikta på 1250 - 1350ppm för Mg vilket är ett bra riktvärde. Är även som Martin skrev, att förhållande mot Ca är att Mg är ~3ggr högre. Därav det rekommenderade Ca på 380 - 450ppm där det i naturen ligger på ca 420ppm.

Man klarar sig på värden utanför dessa rekommendationer med, men för undvika problem - håll dig innom dessa gränser och framförallt se till att hålla värdena så konstant som möjligt så det ej svänger för mkt upp eller ner.

Fördelen med hålla sig lite 'mitt i' (typ Mg 1280 och Ca 420) är det är ungefär samma som i naturen samt att man har lite marginal åt båda hållen ifall värdena skulle sjunka/stiga pga olika orsaker. Orsaker som gör att det stiger/sjunker, hittar du i dokumentet.

~Henrik

okidoki...

jag kör redan efter dina riktlinjer... blev bara lite fundersam när det stod dom andra värdena i saliferts mg-test...

men då vet jag... tack igen...

...och japp... ditt dokument för oss "dummies" :ler: har jag liggande på skrivbordet så det används ofta med andra ord...;)

//jonatan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...