Gå till innehåll

Idéer till friskluftsintag till sumputrymme


Vargklo

Rekommenderade inlägg

När jag nu arbetar med att bygga ställning och sumputrymme till mitt nya 650-literskar, funderar jag på hur jag bäst kan säkerställa ett bra intag av syrerik luft. Luften i källaren där akvarierna står är tyvärr inte den mest välventilerade. Till mitt nya kar planerar jag att ha en luftpump med syresten som syresätter saltvattnet i mitt saltblandingskar samt osmosvattnet. Därutöver vill jag ha syrerik luft att föda ozonisatorn med.

Min tanke är att på något sätt dra en liten ventilationskanal från ett fristluftsintag i källarväggen och ned till sumputrymmet. Sannolikt behövs någon liten fläkt också för att få fart på ventilationsluften. Sedan får jag montera luftpumpen och ozonisatorn på ett sätt som gör att de föds av syrerik luft.

Har någon av er varit inne på samma tanke, och kanske funderat på en lösning?

Tips mottages tacksamt!

(Kanske anstränger jag mig lite väl mycket för att få in bra luft?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du anstränger dej säkert för mycket jaa, men det hjälper ju inte att jag säger det!;-)

En vanlig fräsch80, dom heter väl så?, i källar-väggen och du har frisk luft i hela källarn enklare kan det inte bli.

-Tror jag som inte e byggnadsmästare men ändå.

Dvs, ett rör genom väggen med en liten 220-fläkt på, ganska tysta oxo.

Själv har jag halvrötna, otäta och mycket gamla fönster, vilket garanterar frisk och fräsh luft i hela källarn. (Även kalla golv i hela bottenvåningen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...