Gå till innehåll

Kh sjunker trots buffring


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Har problem med mitt kh värde..

har en tid legat på ett kh värde på 8,3 med de övriga värdena på

mg1320

ca425

salthalt 1.24

för att hålla dessa värden har jag tilsatt en matsked TM biocalciumliquid balling varje dag.

akvariet som är ca 5mån gammalt har gått så de senaste 2 månaderna och innehåller 3stenkoraller och ett tiotal fraggar av sps.

Kalkalger har frodats och växt bra men nu så har det avstannat och KH sjunker mer och mer och är ner på ca 6,5.

den enda förändringen jag kan hitta är att mg stigit till 1440, mg verkar inte förbrukas så snabbt utan stiger varje dag lite grann när jag tillsatt mitt TM vätska,

Kan man tillsätta olika volymer av vätskorna? ska det inte förbrukas så det ska tillsättas lika mycket av allt?

Den enda förändringen jag annars gjort i burken är att jag bytt märke på skummaren men det har väl inget med saken o göra..

HJÄLP !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga fler förslag, tror inte det är skummaren...

kh sjunker med ca 0,3-0,5tyska grader varje dygn trots tillsats av TM biocalsium liquid. Mitt Ca värde är stabilt mg går lite uppåt men kh droppar.

KAN MAN dosera de olika abc vätskorna i olika mängder tex mer khbuffer och mindre mg, är det inte tänkt att de ska doseras i lika stora delar???

hur gör ni övriga som kör TM bio calsiumliquid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...