Gå till innehåll

Bli av med liftare i LS vid start


matte54

Rekommenderade inlägg

Ursäkta fiend att jag invaderar din tråd här men jag är tvungen att fråga angående Sötvattensdopp, kan man göra detta med levandesten för att få bort oönskade liftare?

jag har funderat på det där när jag ska köpa sten att t.ex bara lägga ner stenen i akvariet, låta det puttra i en månad sen plocka ut sten efter sten doppa i sötvatten i nån sekund och göra Aquascaping.

en del har sagt att man kan doppa i saltvatten med jätte hög salinitet också, men hur påverkar detta stenen?

Mvh Mathias

Inlägget flyttad till egen tråd då den avveck allt för mycket från topic i föregående tråd!

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte provat att göra detta med hög salthalt, däremot har jag sötvattendoppat 2st stenar för att göra rent dem från bubbelalger.

Doppat är nog fel ord... de låg i sötvatten 10-15min.

Småkryp och maskar kom trängande ut ur varenda håla i stenen, jag tror att det enda som överlevde var kalkalger och en del av bakterierna.

Hade också sten i en 200L tunna i ca 2mån, men det enda jag hittade i botten på tunnan var krabbor och en hel del skit från LS:en.

Tricket är ju att bara få bort ohyra men behålla småkrypen och bakteriestammarna.

Ett förslag är att skaffa svart filtermatta, den grövsta som knappt räknas som filtermatta, som liknar nudlar.

lägga den i karet på botten så att podsen och annat liv flyttar in, har du dessutom blå filtermatta istället för sand i början i karet så kommer bakterierna dessutom ha fler platser att sitta på och sandgrävande djur kan befolka den i väntan på riktig sand om du väljer att ha det.

Efter ca 1mån så kan du ta ur stenen, men mycket av djurlivet kommer vara kvar i karet, är det något oönskat i karet så är det väldigt enkelt att hitta krypet när LS:en är borta.

Och det är lätt att suga upp all skit som LS:en släpper ifrån sig när det inte är någon sand i karet.

Och du är fri att gå lös lite hårdare på LS:en utan att gå miste om många av de bra djuren vi vill ha i liv.

mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst Tack Sillen för att rätta mitt misstag kände mig elak mot fiend där :)

Henrik: det där låter som en variant, detta är lite av det största frågetecknet för mig just nu är just hur man ska behandla LS innan man lägger i.. i förra karet skrubbade jag bara bort alger osv.

men jag hade otroligt mycket borstmaskar och annat oönskat, jag hade bara typ 3 stenar och jag hade en borstmask som va 3 dm lång ( det jag såg av den , den va säkert längre)

är lite läskigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så stora maskar hade jag tagit bort med en gång...

Angående behandling av LS:en, det jag nämnde är effektivt för att bli av med oönskat djurliv.

Men det räcker att köra stenen i ett separat kar/tunna under ca 1mån, under den tiden byta vattnet efter 1 vecka och sedan köra fosfatremover i reaktor eller strumpa tills fosfaten är så låg som möjligt, mot slutet av perioden plocka ur all sten och kolla den noggrannt, gärna med en ficklampa för att se in i alla hålor och sedan lägga i den i karet.

Under denna månaden kommer stenen ha lakats ur tillräckligt på fosfat om man ha mätt och legat på låga nivåer under tiden, och stenen kommer ha släppt ifrån sig stora mängder skit, de flesta krabbor och större djur kommer ha dött, de flesta andra stora djuren hittar man förhoppningsvis när man letar igenom den en sista gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...