Gå till innehåll

Någon som använder zeovit-metoten idagsläget?


Magnus

Rekommenderade inlägg

Efter besök på Korallenzucht i Coburg så blir man onekligen lite sugen på att testa zeovit... Det var en mäktig upplevelse! Framför allt blev jag imponerad av polypexpansionen efter att Thomas "pumpat" filtren...

Och naturligtvis även visningsakvariet - både vad gäller koraller och fisk! 2st Achilles utan UV...

Är det någon här på forumet som i dag kör zeovit? Vore kul att höra lite erfarenheter igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just börjat få upp ögonen för det igen, tack vare en här på guiden =)

Jag kommer helt klart att börja köra på zeovit/zeolith/ultralith - prylarna när jag läst mig på och byggt mitt system för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör inte just med zeovit utan med FaunaMarins ultralith är väll ganska samma sak fast annat märke, Fast det kanske va just om zeovit du ville veta.

Men kan säga så här i alla fall. Att jag inte har några problem med mina näringsnivåerna. I alla fall inte vad jag kan mäta mig till. Och då har jag en hel del fiskar som äter som grisar och får mycket mat. Inte Tommy Norberg mycket :) Men i alla fall mycket.

Kan säga att mina sps gillar det som man "skakar" ut ur zeolitreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just börjat få upp ögonen för det igen, tack vare en här på guiden =)

Jag kommer helt klart att börja köra på zeovit/zeolith/ultralith - prylarna när jag läst mig på och byggt mitt system för det.

Hej Fredrik! Kul att du ska pröva!

Men enligt min erfarenhet så ska man nog inte riktigt dra alla dessa system över samma kam även om de alla bygger på kombinationen kolkälla + zeolit + bakspolat filter.

Korallenzucht och Fauna Marin tex har enligt vad jag förstår, lite olika metoder och produktsystem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska helt klart prova :) verkar intressant!

Det är ju så att jag skriver "när jag läst mig på och byggt mitt system för det".. just för att jag inte är 100% insatt i allt hur det funkar och vilka olika system det finns :)

Men dem bygger på ungefär samma metod..

Har suttit ett tag på www.zeovit.com och läst lite trådar ang att bygga en egen reaktor. Inte så fasligt svårt.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...