Gå till innehåll

TM Bio Ca+Mg?


ramq

Rekommenderade inlägg

Tills dess jag fått igång min kalkreaktor någon gång i höst/vinter så hade jag tänkt försöka dosera Ca+Mg "manuellt" och funderar på att handla dessa på PWSS:

TM Bio-Calcium Liquid set 3x1000 ml

TM Magnesium liquid 1000ml

Någon som skulle vilja råda mig till att göra annorlunda?

Är det något mer jag behöver?

Observera att jag har inte speciellt stora SPS:er för närvarande, bara små fraggar, men däremot 12-15st av dom och en 7-helsikes massa ljus. :ler:

Detta är första gången jag börjar labba med kemikalier också, så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tills dess jag fått igång min kalkreaktor någon gång i höst/vinter så hade jag tänkt försöka dosera Ca+Mg "manuellt" och funderar på att handla dessa på PWSS:

TM Bio-Calcium Liquid set 3x1000 ml

TM Magnesium liquid 1000ml

Någon som skulle vilja råda mig till att göra annorlunda?

Är det något mer jag behöver?

Observera att jag har inte speciellt stora SPS:er för närvarande, bara små fraggar, men däremot 12-15st av dom och en 7-helsikes massa ljus. :ler:

Detta är första gången jag börjar labba med kemikalier också, så...

Om du inte har så mycket koraller så fungerar TM Bio-Ca kanon, för mig är den lite felskruvat så min enkilosburk (powder) står och samlar damm. Kan du ordna hämtning så får du den gärna.

Med den bör du nog testa KH't och låta det styra doseringen och bara kontrollera att Ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då ! Det är Bio-Ca som boostar KH't något alldeles otroligt.

Aaha. Jag får med andra ord försöka toppa Ca med någon annan Cal-lösning?

Är valet av TM Bio-Ca klokt över huvud taget?

Ska jag istället satsa på Salifert?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaha. Jag får med andra ord försöka toppa Ca med någon annan Cal-lösning?

Är valet av TM Bio-Ca klokt över huvud taget?

Ska jag istället satsa på Salifert?

Bio-Ca är jättebra om man har liten Ca-förbrukning. Då är det ju dessutom trevligt att man får karbonater "på köpet". Har man större konsumtion får man toppa med annan Ca som sagts tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara för mig vad som är skillnaden på de tre olika varianterna av BioCalcium?

Jag har kört med pulvervarienten på burk

tn_biocalcium.jpg

Vad är det för skillnad på den och den på flaska: tn_Biocalcium-liquid-1.jpg eller det pulvret som vad jag förstår man blandar till själv tn_Biocalcium-liquid-2.jpg

tacksam för klargörande då jag ska beställa någon av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den på flaska och pulvret i dom 3 påsarna är samma mix.

Skillnaden mot pulvret på burk är att du kan justera halterna varförsig.

Pulvret kan man inte höja Ca värdet utan att påverka kh det är mera för att uppräthålla Ca samt kh.

Jag började med pulvret men blev tvungen att köpa påskittet för att få ordning på mina värden(höjja upp Ca).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Får lov att återuppta denna tråd. Sitter med Högt Kh och lågt Ca och har bio-calcium från tropicmarine, kan inte hålla på mer då kht blir då tokhögt och Ca ännu lägre.. Har beställt grotechs calcium, är det någon som vet om detta boostar även Kh? då är det ju meningslöst o köpa det. Står att det höjer Ca utan att störa jonbalansen?! kan nada om detta... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får lov att återuppta denna tråd. Sitter med Högt Kh och lågt Ca och har bio-calcium från tropicmarine, kan inte hålla på mer då kht blir då tokhögt och Ca ännu lägre.. Har beställt grotechs calcium, är det någon som vet om detta boostar även Kh? då är det ju meningslöst o köpa det. Står att det höjer Ca utan att störa jonbalansen?! kan nada om detta... :)

Dave

Dom verkar ju ha en hel hög olika Ca-tillsatser så vem vet...

Salifert och Aquatic N verkar ha enkla lösningar, annars finns ju alltid vanlig CaCl !

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får lov att återuppta denna tråd. Sitter med Högt Kh och lågt Ca och har bio-calcium från tropicmarine, kan inte hålla på mer då kht blir då tokhögt och Ca ännu lägre.. Har beställt grotechs calcium, är det någon som vet om detta boostar även Kh? då är det ju meningslöst o köpa det. Står att det höjer Ca utan att störa jonbalansen?! kan nada om detta... :)

Dave

Jag kör med Salifert Coral Calcium. Det höjer inte kH:et.

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får lov att återuppta denna tråd. Sitter med Högt Kh och lågt Ca och har bio-calcium från tropicmarine, kan inte hålla på mer då kht blir då tokhögt och Ca ännu lägre.. Har beställt grotechs calcium, är det någon som vet om detta boostar även Kh? då är det ju meningslöst o köpa det. Står att det höjer Ca utan att störa jonbalansen?! kan nada om detta... :)

Dave

Det är väldigt vanligt att Biocalciumet ger de värderna om du använder det en längre tid. Kör med något vanligt calciumpreparat typ Saliferts ett tag tills KH sjunkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...