Gå till innehåll

Bygga egen: Överrinnings Box


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har gjort en egen eller vet om det är svårt att bygga en egen överrinnigs box?!?

Jag tänkte bygga utifrån beskrinvningen på denna sidan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en aning men jag tänker bygga min själv med hjälp utav ritningarna på denna sida. har idag beställt plexiglas inte så dyrt. jag komer nog under 800:- istället för att köpa en för 3000:- !!! lycka till med bygget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Kpt Peter skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Inte en aning men jag tänker bygga min själv med hjälp utav ritningarna på denna sida. har idag beställt plexiglas inte så dyrt. jag komer nog under 800:- istället för att köpa en för 3000:- !!! lycka till med bygget</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

På aquaristic.net kostar en färdig 86 euro. Den tar 900 liter/timme.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nnnnngggg. Kan inte låta bli. Borra istället!

Jag har byggt en av en transparent brevlåda i PVC. Klarar ca 2000 l/h. Vad ni än gör när ni bygger denna tänk på att den skall starta efter ett strömavbrott. Annars blir det skurtrasa.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm ja det kan nog stämma lite sådär i mitt fal jag har inte mera än 60liter i min sump. Och lämnar man lite plats i stora tanken så blir katastrofen inte så stor.

Och det är försent att borra nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>tropfrog skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>På aquaristic.net kostar en färdig 86 euro. Den tar 900 liter/timme.

MVH

Magnus</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

men jag ska ha en för 3000L/H

__________________

M.V.H Peter

snart uppstart ca:400L sump 110

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

är det någon som har haft problem med luft som stannar kvarhögstupp i häverten och därmed riskerar att bryta förbindelsen?

Risken borde vara som störst vill ett litet flöde så att inte eventuella luftbubblor följer med till sumpen.

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag brukar få luftbubblor i häverten. Det avleds med en separat slang som jag dragit ner till sumpen (Aquamedics stora överrinningslåda, 5000 l/h).

Skulle denna sluta fungera byggs en lufkudde upp i häverten som begränsar flödet och till slut gör att överrinningen slutar fungera. För att inte köra sumpen torr och/eller överfylla akvariet har jag monterat flottörvakter som klipper spänningen till pumpen i sumpen (Tunze 7607/2) och övrig utrustning jag vill ha stopp på (nivåreglering ex.vis).

Bäst är nog att som Peter säger ha en borrad anslutning, jag tyckte Markos lösning var käck då han har en "nöd-tömning" förutom överrinningen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag antar att han menar detta.

Annan ide med denna luftslang är att sätta en liten pump med luftinsug på utblåset som det är på de flesta pumpar idag.

Sätt luftningsslangen från Överrinningsboxen till denna så skulle de brytas strömmen å det kommer luft i "hävert" delen på boxen så när strömmen kommer igen så suger den med sig luften när pumpen startar igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat lite olika alternativ, kopplat till Powerhead i akvariet (Aquaclear 802) men den orkade inte riktigt med att suga ur luften - sen har jag ju bytt pumpar och kör varvtalsreglering på cirkpumparna i karet. Provade sedan sätta en AquaEel (vanligt innerfilter men utan själva filterdelen) i sumpen där den dels får nivåskillnaden från karet plus att den inte fungerar med ejektorverkan (som Aquaclear-en gör) utan den suger in luften i pumphuset. Det funkade inte heller speciellt bra (bildades en luftkudde i pumphuset av nån anledning), dessutom fick jag ett par extra watt värme till vattnet i burken.

Det tar normalt överrinningslådan ca 10-15 minuter innan häverten bryts, så korta blink på nätet (åska eller liknande) bryter inte häverten. Skippade hela idén med pump för att suga ur luften och kör med gravitationen ner till sumpen i stället - det funkar bra sålänge man ser till att slangen inte sätter igen.

Vill man sova gott om nätterna håller jag fast vid att man bör göra som Peter föreslog (borra), fast då vill man ju att genomföringen ska vara tät också.... smiley2.gif

Borrar man som Marko gjort (i sidan högt upp) är risken inte så stor att det blir läckage "vid sidan av".

Jag vill inte heller gärna stoppa burken för att borra, därför har jag skaffat hängslen i form av nivåövervakning... smiley1.gif

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes 7607/2 har tre flottörer (två högnivå och en lågnivå), indikerings- & kontrollenhet samt en spänningsbrytarenhet. Om en flottör blivit aktiverad ljuder ett larm och spänningen bryts till den utrustning man valt att koppla till spänningsbrytarenheten. Enheten måste återställas (finns en liten röd knapp på framsidan av kontrollenheten) innan spänningen "släpps på" från spänningsbrytarenheten och larmet tystnar.

Jag har köpt min från Tyskland, kostnad ungefär det dubbla Wrang lagt ut på sin. Svensk generalagent för Tunze tror jag är Gibbon, rätt? Skulle gissa de är aningen dyrare.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt min överrinningsbox i polycarbonat. Byggde väl inte för att spara pengar utan för att det är så jäkla kul helt enkelt och för att jag kunde välja måtten själv. Storleken är D150xB330xH330(+fot 120). Två x32mm som matar men kan lätt sätta till en till om det skulle behövas ännu större flöde. Som retur från sumpen har jag en Deltec HLP4040 (4000L/h men gissar att verkligt flöde ligger runt 3000-3400L) så det är inga problem med kapaciteten i boxen. Luft i häverten har även jag löst genom att limma in två tunna luftslangar från högsta punkten som går ner igenom boxen vidare till sumpen. I botten har jag 2 x 40mm genomföringar med rör som slutar i olika höjd i boxen, varav den lägre är huvudmatningen som förser min sprinklerarm i tornet med Bioporon och Marinfilt. Den högre är direktkoplad med sumpen och är tänkt som en ren nödevakuering i fall det av nån anledning skulle bli stopp i sprinklern. Matningen till boxen kommer från mitt "gamla" överrinninghörn i karet så om pumpen stannar så kommer det inget vatten till hörnet och nivån stannar på båda sidor av häverten i höjd med det lägsta röret i boxen. Så jag behöver inte oroa mig för den biten.

foto_img.gif

De fula vita ränderna är rinn från limmet som var mycket vådligt och på en sekund hade etsat spår i plasten, tyvärr.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har byggt en överrinnigsbox enligt beskrivningen som finns här på sidan.

Fungerar bra tycker jag rent funtionellt men det låter ganska mycketsmiley6.gif så efter att en heldel fixande och tixande skall jag nu borra mitt akvarium.

Då mitt kar är inbyggt i en vägg kan jag inte på lätt sätt borra botten så det får tyvärr bli en lösning där jag borrar i sidan på karet. Om detta är ett alternativ för dig kan jag skriva min lösning för att få ett tyst kar? Om inte annat kan jag få feedback innan jag gör det smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför låter ditt bygge då?? är det för stort utlopp till förhållande för tillförsel utav vatten via häverten så att det bildas en virvel ner i utloppet å då sätt låter??

Hmm intressant jag skall ju bygga en ny ställning till mitt akvarium. Har tillgång till 32mm Glasborr men det tarimot att borra i karet. Tänk om det spricker...

Min kompis borrade sina sötvattensakvarium med detta utan några problem rätt utifrån in i karet. Problemet é ju att om jag nu borrar så måste man ju limma en låda på insidan oxså. Då måste ju karet vara tomt tills det torkat å massa tunnor etc i vardagsrummet é ju inge kul.

Får tänka på detta å se vad det blir Box eller borra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Där du beskriver låter det mest, dvs när vattnet går ner i röret ner till sumpen. Detta löste jag genom att sätta en kulventil längst ner på röret(vilken höjer vattenytan så att vattnet inte faller så långt)

Anledningen till att jag har överdimendionerat är att jag har en 3500 liters pump som lyfter vattnet tillbaka till karet.

Då jag bara haft klena pumpar innan trodde jag att ett lyft på 2 meter skulle sänka l/h till 1500, men den är starkare än jag trodde, tyvärr(Aqua Medic Ocean Runner 3500)

Men tyvärr låter det även i själva boxen, det porlar kraftigt. Detta skulle vara ok om jag inte hade sovrummet intill akvarierummet.

Jag kommer borra karet så att hålet ligger under ytan, sedan skall jag bygga en uppochnervänd pyramid av glas som box. Eftersom vattnet då inte behöver falla något utan rinner utmed glaset så tror jag det blir tystare.

Med risk att låta lite övermodig så tänkte jag bara säga att jag kommer borra utan att ta ur fiskensmiley5.gif Vi får se om det är övermodigt eller ej

Jimmy: Om det spricker? Det är inte ens något alternativsmiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic: Hur mycket skulle du vilja säga att aquamedic pumpen låter? Jag har försökt leta erfarenheter av just den pumpen men inte hittat någon som kör med den/vill svara. Hur mycket tror du att den lyfter på 2 meter? Något annat att säga om den?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tropfrog: Då jag tycker systemet låter för mycket pga vattenskvalet har jag inte haft igång den så mycket ännu, men realativt tyst tycker jag den är med tanke på storleken. Då jag jämför med mina eheim cirkulationspumpar tycker jag den klarar sig ok. Självklart låter den mer då den pumpar 3 ggr mer men inte så farligt.

Gissningsvis så lyfter den över 2500 L/h, den är riktigt tung och gedigen. Enkel mekanik, inte mycket krusiduller vilket jag tycker är mycket possitivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...