Gå till innehåll

kanske överkurs med osmos


drakfisk

Rekommenderade inlägg

hejsan jag har en fråga ang osmos vatten .jag lämna in två flasker med vatten till lunds vatten forskning . en med osmos o en med kran vatten . mitt vatten går igenom kalk ,sand o hålet är 90 m djupt . det börja med att ja själv testa det men fick lika värde när jag själv prova så därför tänkte jag då lämnar jag det bara för att kolla för skoj skull . o tro det eller ej dom fick samma resultat fast dom inte visste vad som var i flaskerna. det som fanns i kranvattnet så lite silikat att min osmos och deras osmos inte kan ta bort det . dom mena att det finns ingen effektiv metod att ta bort silikat med . så nu (slänger) jag osmosen säljer den någon som behöver . ni får gärna säga vad ni tycker o vad ni själv gjort . men som sagt jag är inte mycke för teknink det är inte det som gör att akvariet fungerar . snart liknar mitt kar ett sötvatten endast pumar o ljus jo faktiskt en kalkreaktor o eco filter mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mycket som dom inte testar! Bekämpningsmedel, tungmetaller m.m. tro mig jag har förestått ett vattenlab i 30 år. Mitt råd behåll osmosen. Dock kan du skatta dig lyckligt då silikatnivån normalt är låg i Skåne då vi oftast har kalkberggrund och inte gnejs-granit. Silikater är svåra att eliminera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast tar det typ 6månader innan avigsidorna med att skippa osmosen visar sig, det tar en stund för dessa föroreningar att ackumuleras till "problemnivåer".

Precis som ingvar skriver så blir vattentesterna lite för allmänna för detta ändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej det var skoj att höra ju har aqva medic tror den heter så med silikat filter kanske lite väl i över kant att slänga den . men som sagt har ett med kranvatten o ett med osmos och båda går väldigt bra det utan osmos har gått i 1.5 år o med osmos 1 år men när man minst annar kan det ju slå till mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...