Moose Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 var häromdagen o köpte mig lite ultraphos o hopp om att få bort lite skit ur vattnet.nog hände det grejjer, men är det inte meningen att rowaphos / ultraphos skall ta bort ämmnen (fånga upp) som gynnar algtillväxter?Här har det blivit precis tvärt om. finns hur mkt alger som helst nu. Citera
Wiking Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Vad var det för typ av 'skit' du hade tänkt få bort från vattnet?Vilken typ av alger har börjat komma?Vad har du för vattenvärden? Citera
Draedon Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 blev samma sak för mig när jag kopplade in min fosfatreaktor. blev brunare än någonsin i karet. Citera
joney Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 och samma sak för mig.. har inte använt den sen dess Citera
Moose Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 Vad var det för typ av 'skit' du hade tänkt få bort från vattnet?Vilken typ av alger har börjat komma?Vad har du för vattenvärden?Jag har inte använt osmosvatten tidigare (har köpt mig en nu)Jag ville få bort fosfater samt silikat. Då jag hade lite problem av kiselalger innan pga att jag ej använt osmos.Kan inte testa allt ännu, men säger det jag har testat.Calcium 430Magnesium 1365PH 8.3Salt. 1.024Nitrat < 0.1mg/lDet är vanliga brunalger som kommit just nu. Skall det bli såhär i början av användningen av rowaphos? Eller bör jag sluta med det igen? Citera
Triton Akvarium Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Den järnoxidbaserade (svartbruna) fosfatremovern dammar en del i början, det kanske är det som kommit ut i karet..brukar försvinna efter några dagar.Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen. Citera
Moose Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 Den järnoxidbaserade (svartbruna) fosfatremovern dammar en del i början, det kanske är det som kommit ut i karet..brukar försvinna efter några dagar.Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen.Så erat råd är helt eneklt, att vänta ngn vecka o se? Citera
Triton Akvarium Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Har du den vita eller svarta removern?Det finns ingenting i någon av dessa som kan gynna algtillväxt. Citera
Wiking Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen.Men om man använt den några månader borde man då inte hamna på 0 fosfat? Vad gör man i stället? Citera
Moose Postat 27 juni 2007 Författare Postat 27 juni 2007 jag har UltraPowerPhos, Fauna marins.Den ser svart ut Citera
Triton Akvarium Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Ok, det är den långtidsverkande som är järnoxidbaserad, den kan damma lite i början - jag skulle ta det lugnt och vänta lite om jag var du.MvhLeffe - tritonakvarium Citera
Triton Akvarium Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Men om man använt den några månader borde man då inte hamna på 0 fosfat? Vad gör man i stället?Det beror ju på hur mycket fosfat det finns att laka ur - en viss mängd remover kan bara absorbera en viss mängd fosfat - du kanske behöver öka doseringen eller byta plats där du har removern om den inte är i en reaktor -men en anna viktig fråga är :vad mäter du fosfaten med? Citera
ramq Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Mitt tips är att börja med kanske 1dl och köra en vecka eller två, sedan byta ut mot 1 ny deciliter och börja om processen en vecka eller två till, osv... Jag har redan märkt skillnad på bara första omgången deciliter redan efter en vecka.Vad gäller silikatet från påfyllnadsvattnet så hjälper ingen fosfatremover i världen. Kan tänka mig att några betare (eremiter, sniglar och andra algätare) skulle kunna rensa ut. Min erfarenhet är att först begränsa tillskottet (använd silikatremover på osmosen) och bara vänta ut algerna. Citera
Wiking Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Jag mäter min fosfat med Salifert's test. Jag har ingen fosfat efter osmosen eller i mitt nytillagade saltvatten. Däremot ligger värdet stadigt på ca 0,5 i karet. Citera
ramq Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Med 0,5 i karet och ingen tillförsel från osmosvattnet så tyder det på att det kommer från fodret eller att det är ackumulerat i LS. Citera
Wiking Postat 27 juni 2007 Postat 27 juni 2007 Min egen misstanke är att det kommer ifrån ls'n. Det är väl bara att fortsätta byta vatten och använda removern. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.