Gå till innehåll

algexplosion med ultraphos


Moose

Rekommenderade inlägg

var häromdagen o köpte mig lite ultraphos o hopp om att få bort lite skit ur vattnet.

nog hände det grejjer, men är det inte meningen att rowaphos / ultraphos skall ta bort ämmnen (fånga upp) som gynnar algtillväxter?

Här har det blivit precis tvärt om. finns hur mkt alger som helst nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för typ av 'skit' du hade tänkt få bort från vattnet?

Vilken typ av alger har börjat komma?

Vad har du för vattenvärden?

Jag har inte använt osmosvatten tidigare (har köpt mig en nu)

Jag ville få bort fosfater samt silikat. Då jag hade lite problem av kiselalger innan pga att jag ej använt osmos.

Kan inte testa allt ännu, men säger det jag har testat.

Calcium 430

Magnesium 1365

PH 8.3

Salt. 1.024

Nitrat < 0.1mg/l

Det är vanliga brunalger som kommit just nu. Skall det bli såhär i början av användningen av rowaphos? Eller bör jag sluta med det igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den järnoxidbaserade (svartbruna) fosfatremovern dammar en del i början, det kanske är det som kommit ut i karet..brukar försvinna efter några dagar.

Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den järnoxidbaserade (svartbruna) fosfatremovern dammar en del i början, det kanske är det som kommit ut i karet..brukar försvinna efter några dagar.

Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen.

Så erat råd är helt eneklt, att vänta ngn vecka o se?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremovers ska verka långsamt eftersom det är skadligt med snabba sänkningar - det är därför viktigt att följa doseringanvisningen och inte försöka stressa processen.

Men om man använt den några månader borde man då inte hamna på 0 fosfat? Vad gör man i stället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man använt den några månader borde man då inte hamna på 0 fosfat? Vad gör man i stället?

Det beror ju på hur mycket fosfat det finns att laka ur - en viss mängd remover kan bara absorbera en viss mängd fosfat - du kanske behöver öka doseringen eller byta plats där du har removern om den inte är i en reaktor -men en anna viktig fråga är :vad mäter du fosfaten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att börja med kanske 1dl och köra en vecka eller två, sedan byta ut mot 1 ny deciliter och börja om processen en vecka eller två till, osv... Jag har redan märkt skillnad på bara första omgången deciliter redan efter en vecka.

Vad gäller silikatet från påfyllnadsvattnet så hjälper ingen fosfatremover i världen. Kan tänka mig att några betare (eremiter, sniglar och andra algätare) skulle kunna rensa ut. Min erfarenhet är att först begränsa tillskottet (använd silikatremover på osmosen) och bara vänta ut algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...