Gå till innehåll

Heteractis aurora - Sand anemon


Warja

Rekommenderade inlägg

Om man har en Heteractis aurora - Sand anemon som vad jag har läst är bottenlevande kommer den klättra upp på levande stenen och bränna korallerna i allfall (bara för att jävlas med akvarieägaren liksom, hehe)? Ifall den är bottenlevande vore de la vara inget problem? (om man bortser från bottenlevande koraller) Och sedan en annan fråga. Jag undrar över om anemoner kan gå, har dom hjärnor och ögon då? :ler: Hejs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om jag vore dig skulle jag skippa anemon. Starta ett kar utan anemon och kör med ett substitut (antar att du ska ha anemonen till klovner).

Anemoner är inte för nybörjare och de är svårt som nybörjare att tillfredställa dess behov.

Anemoner rör sig (kan gå in i pumpar och dö= katastrof), anemoner har inte ögon och jag tycker du ska läsa på ordentligt innan du funderar mer kring anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men om man inte har väldigt tur så brukar det dröja några timmar innan man får svar här. Folk är inte online hela tiden :)

Om du tittar till tråden imorgon så har kanske någon som ver något om anemoner svarat.

[Edit] Mattias han före :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gud förbjude att ni skaffar nån anemon innan ni vet vad de innebär. Anemoner är DJUR med särsilda krav på mat, ljus osv. Att inte ha dom rätta förutsättingarna är enbart djurplågeri.

Gå omkring? Den knallar omkring tills den hittar nått vettigt ställe som den trivs på .

Bränner grejjer omkring? Pja, anemonen bryr sig inte i om de sitter en korall där den vill fram.

Hur den går? Enkelt förklarat, som en snigel.

Ögon? Nej men tentakler som bränns.

sand anemoner är väldigt svårskötta enligt min uppfattning.

Bra att du börjar läsa på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde misstaget att skaffa en när jag hadde dragit igång burken. Jag säger lyssna på dom anndra skaffa ingen föran du har lärt allt omm saltvatten. Senn när du har läst allt tror jag att du tänker dig för innan du skaffar en, men visst är dom underbara djur jag är jette fasinerad av dom men kommer dröja några år till innan jag skaffar en igjen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...