Gå till innehåll

gröna och bruna alger i nystartat kar?


Lucas_no1

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Mitt 125liters kar har varit igång nu sedan mitten av maj och nu har jag fått problem med en jäkla massa gröna och bruna alger.

Alla stenar är helt mörkgröna på sidan som exponeras för ljus.

Vissa stenar har fina lila kalkarlger och på dessa stenar finns det inga gröna men flertalet stenar är så jäkla gröna och fula!

På botten bildas det en matta av bruna vajjande alger som bubblar efter några timmars belysning.

Det ser helt klart inte kul ut då det är såhär grönt!

Koraller och de tre fiskarna och räkorna mår prima men det är inte kul att se på karet nu.

Matar sparsamt en gång om dagen med torrfoder.

Jag har i fosfat och nitrat remover.

Ljuset är tänt nu 8 timmar per dygn och ljuskällan är en MH 125w samt en t8 15w blåljus.

Kh låg vid sista mätningen på 11,5

Calcium lite högt 480

Magnesium 1380

Fosfat mellan 0 och 0,03

Nitrat under 10

Är det normalt att det blir såhär grönt eller har jag problem?

Mvh Lucas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger är väl inte gröna ??!?! Jag tror dom dör ut av sig själva när fosfatet är konsumerat. Skaffa ev en Salarias, den lär göra volter av lycka !

Dom bruna "svajande" är säkert cyano, skumma på ordentligt och håll koll på Ca, Mg och KH så ger dom sig säkert åxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom bruna är inte cyano, men säkert dinoflagellater... Bör gå bort med en uppskjutsning av kH-värdet. Kolla upp dina pH, kH och PO4.

Uppskjutsning av kh värdet när det ligger på 11,5?

Du kanske missade att jag skrev värdena ovan? :-)

Ph uppgav jag dock inte men det ligger stabilt på 8,0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger är väl inte gröna ??!?! Jag tror dom dör ut av sig själva när fosfatet är konsumerat. Skaffa ev en Salarias, den lär göra volter av lycka !

Dom bruna "svajande" är säkert cyano, skumma på ordentligt och håll koll på Ca, Mg och KH så ger dom sig säkert åxå.

Salarias får det bli! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...