Gå till innehåll

Fosfat, död sten


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år).

Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare.

Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Jag har tillsatt 0,5 dl till 400-450 L vatten. I doseringen anges f.ö. bara för kontinuerligt användande (för 100 liter 2-10ml/vecka), inte för en fosfatutrensning - skall jag hälla i mer så här i början?

Någon som har erfarenhet av Phosphate-minus eller liknande? Jag vet att det är väldigt tidigt i uppstarten, men eftersom jag är en sådan grönis vill man ju ha feedback på projektet. Jag har verkligen ingen lust att skvätta i en massa Phosphate-minus i onödan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...