Gå till innehåll

Rengöring AM kylare


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har en Aqua Medic Titan 1500 som jag tycker kyler lite dåligt, den får gå ganska mycket och jag misstänker att den måste servas eller rengöras. Dock vet jag inte vad som ska göras eller hur....

I manualen på simontorp står "rengör den luftkylande kondensorn regelbundet" och "vi rekommendar att spola värmeutbytet under ett år för att avlägsna leriga delar", men det förklaras inte vidare.... Det står också att skötsel och reperationer bör göras av servicetekniker, var kan man hitta en sån?

Hur gör ni andra som gör med Aqua Medic kylare? Ska man kanske försöka hitta någon kylfirma och låta dem kolla över den?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Aqua Medic Titan 1500 som jag tycker kyler lite dåligt, den får gå ganska mycket och jag misstänker att den måste servas eller rengöras. Dock vet jag inte vad som ska göras eller hur....

I manualen på simontorp står "rengör den luftkylande kondensorn regelbundet" och "vi rekommendar att spola värmeutbytet under ett år för att avlägsna leriga delar", men det förklaras inte vidare.... Det står också att skötsel och reperationer bör göras av servicetekniker, var kan man hitta en sån?

Hur gör ni andra som gör med Aqua Medic kylare? Ska man kanske försöka hitta någon kylfirma och låta dem kolla över den?

Mvh

Mattias

Jag har också funderat lite över det. Det enda jag har gjort är att spola igenom den fram och baklänges några ggr. Fick loss en del skit från den då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själva vattencisternen borde man kunna hålla ren genom att loopa vatten med citronsyra i en hink och cirkulera i nån timme.

Kylarpaketet måste dammsugas från damm och smuts - men jag tror det vanligaste problemet är att varmluften från kylaren inte evakueras ordentligt, så att den får jobba med att kyla sin egen värmeavgivning.

Sen måste ju naturligtvis fläktarna funka ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...