Gå till innehåll

Getto-skummare


zippo

Rekommenderade inlägg

min getto_skummare efter ca 1 timme "då kör jag med min AM TF 1000 Multi okså" för se hur den verkar efter ett dygn funkar kunstruktionen bra så bygger jag en till fast snyggare !

kropp sander rör + markrör

fischer dysa

eheim 1060 pump

getto_skummare1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley17.gifBra gjort, ser ut att fungera kanon. Inte det vackraste bygget jag sett, men "funktion före form". Har du designat denefter din AM-skummare. Kul att se ett bygge som är "klart" och som fungerar. GRATTIS! Lägg gärna ut lite bilder och info om din nästa skummare, den snyggare!

MVH Lasse

500l tank,200l sump, 110kg LS,13.000ll/h pumpar,250w MH,3x54w T5+2x39w T5, Tunze-skummare(tyvärr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

tack jag gör lite ändringar just nu bygger lite mer efter ritningarna smiley2.gif.

förut testade jag bara med det jag hade mest färdigt, smällde ihop den på ett par timmar nu följer jag mera strikt http://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/SSK/SuperS kimmer.html

med bara pvcrör inga markrör smiley1.gif"så lite snyggare blir det förhoppningsfullt" vet att det är gammla ritningar men tydligen en mycket beprövad konstruktion som är simpel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on">

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">

nu vidare på ett nitrat filter någon som har rör diametern på Deltec NF509 heller FR509 PF509 går okså bra ?

Inte direkt men ögonmåtten då jag sett en NF509 verkade vara 100mm i diameter

http://www.deltecaquariumsolutions.com/PFreactor_instruct.pd f

Hur har du tänkt att göra bajonettfattningen som deltec har för att skruva loss toppen?

</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></TABLE>

<BLOCKQUOTE id=c7126cef></BLOCKQUOTE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför står dom i en spann är det en utvändig skummare ???

Funkar den andra lika bra som den första ??

den står i baljan mest för att komma i rätt höjd,sedan är det ju inte fel att ha lite droppskydd när man testar limfogar smiley2.gif.

och den funkar både i & utanför !

ja skummare 1 funkar okså ,men kräver lite större pump men den kommer jag andvända som prototyp när jag pillar ihop en deltec variant !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE id=HB_Mail_Container height="100%" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0 UNABLE="on"><T>

<T>

<TR height="100%" UNABLE="on" width="100%">

<TD id=HB_Focus_Element vAlign=top width="100%" background="" height=250 UNABLE="off">

nu vidare på ett nitrat filter någon som har rör diametern på Deltec NF509 heller FR509 PF509 går okså bra ?

Inte direkt men ögonmåtten då jag sett en NF509 verkade vara 100mm i diameter

http://www.deltecaquariumsolutions.com/PFreactor_instruct.pd f

Hur har du tänkt att göra bajonettfattningen som deltec har för att skruva loss toppen?

</TD></TR>

<TR UNABLE="on" hb_tag="1">

<TD style="FONT-SIZE: 1pt" height=1 UNABLE="on">

<DIV id=hotbar_promo></DIV></TD></TR></T></T></TABLE>

<BLOCKQUOTE id=c7126cef></BLOCKQUOTE>

jo jag tippar okså på en 100 mm så det får bli det nu iaf

ang lock så blir det gammla nylonskruv varianten

så här

nitrat.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo! snyggt jobb, inte ens "färgade rör". Ser mkt bra ut. Har du följt ritningen helt, eller är det andra mått? Vad använder du som venturi och vad har du för pump att driva skummaren med? Följer gärna dina fortsatta projekt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack

njo i princip har jag följt ritningen men kör 100,, rör istället för 110 "hade det hemma" sedan har jag gjort en litet annan lösning på fästet till koppen . venturin är en fischer dysa från en gammal fischer skummare men jag testade att göra en själv okså det funkade lika bra klämmde ihop änden på en gängad slang adapter i nylon ,satte den i ett rör med ett lufthål i funkade kanon till slut andvänder jag en eheim1060 tror det går bra med en mindre okså men har ingen just nu att prova med !

åter kommer med nitrat filter bygget !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inga bilder under byggets gång ???

på ? skummaren heller vad menar du ? är ju inte mycket att ta kort på skummaren har du ritning på länken & filtret tar jag ett kort på locket sedan "där allt sitter som gör själva filtret" har föresten kollat nu det är ett 100 mm rör och ca 420 mm långt mitt blir lite längre 500mm har ju ingen som helst betydelse !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack

njo i princip har jag följt ritningen men kör 100,, rör istället för 110 "hade det hemma" sedan har jag gjort en litet annan lösning på fästet till koppen . venturin är en fischer dysa från en gammal fischer skummare men jag testade att göra en själv okså det funkade lika bra klämmde ihop änden på en gängad slang adapter i nylon ,satte den i ett rör med ett lufthål i funkade kanon till slut andvänder jag en eheim1060 tror det går bra med en mindre okså men har ingen just nu att prova med !

åter kommer med nitrat filter bygget !

ja gjorde egen kopp !

här finns massor av inspiration smiley2.gif.

http://reefcentral.com/forums/search.php?s=&action=showr esults&searchid=3199374&sortby=lastpost&sortorde r=descending

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...