Gå till innehåll

Bygga egen kylare


lennie

Rekommenderade inlägg

Det finns en hel del förslag på hur man kan bygga kylare här. Vissa är bättre än andra. Jag har ett nytt förslag som ingen har skrivigt om än. Tänkte köra iden med er här så får ni säga vad ni tror om den. Kommer det att fungera som kylning eller inte.

Man åker till coop eller något annat ställe som säljer kylväskor. Det finns en modell med aktiv kylning som fungerar på 12 & 220 v.

När den är igång så håller den ca 10-13 grader. ( det tar några timmar för den att bli kall)

Man tar den. Gör två håll i den för slang in och ut. Slangen lägger man några varv sen i kylväskan.

Det bästa hade varit om man hade tagit någon vätska och fyllt upp ca 1-2 dm i väskan. Denna vätska skulle haft en tempatur på runt 10 grader och varit lätt att kyla ner.

så hade man kunnat få ut max kylning på slangen som går igenom väskan med saltvattnet i.

Vad tror ni om detta?

nästa fråga är. Hur mycket kyla får man över ifrån kylväskan till slangen med saltvattnet i ?

Kylväskan kostar 499kr på coop. Jag har set dem på fler ställen så den kan köpas lite här och var. Är detta något som är värt att testa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett nytt förslag som ingen har skrivigt om än.

Den tanken har varit uppe både en och två gånger här på forumet.

Jag väljer att citera Uffe som är mycket bättre på el och matte än jag.

Saxat från denna tråden: Minikyl (från 2006 06 15).

Jag har fetmarkerat det viktigaste.

Alla mini-kylar som "typiskt" drivs med 12 V är nästan alltid av typen Peltier-element.

Vanligtvis kännetecknas dessa billiga kylskåp av låg kyleffekt och låg verkningsgrad.

Obs Detta har inget med vilken kyltemperatur den kan uppnå !

(I akvarium skall man ha hög kyleffekt i storleksordnigen 0,4 W per liter)

Ofta drar billiga peliter-kylskåp betydligt mer effekt än den effekt som dom kyler.

Sedan måste man ta hand om all värme (ineffekt + kyleffekt) som kommer på peliter-elementets värmesida.

Verkningsgraden är starkt beroende på temperaturskillnaden mellan kyl och värmesidan på peltier-elementet.

Jag upprepar detta en gång till !!!!

Ska du ha hög verkningsgrad, så får du ha en temperaturskillnad på kyl och värmesidan på max några grader !

Det är därför man ofta använder dyrare fler-stegs-peltier-element när man vill ha hög verkningsgrad.

dvs man har bara några graders temperaturskillnad på varje peltier-element.

Kolla på mina gamla inlägg från förra våren,

där fanns det lite olika effektberäkningar.

Du kan glömma att kyla ett akvarieum med mini-kylskåp !

dvs om du inte köper 50 st för att kyla ett 200 liter kar och att dom drar 1 kw

Dina elräkningar kommer inte bli roliga !!!

Det går att göra ett kylaggregat med peltier-element,

men man måste göra en design som är anpassat till akvarium,

så att du får tillräcklig kyleffkt och slipper el-räkning på tusentals kronor i månaden.

Vill du har mer fakta om peltierelement ex. verkningsgrad och kyleffekt så kolla på:

www.supercool.com

(en Göteborgsfirma)

Dessa säljs till privatpersoner av ex www.elfa.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med att det inte går, då effekten inte räcker till. Jag har istället löst det med en ECO-kylare från Deltec. Denna fungerar alldeles utmärkt, och drar väldigt lite ström. Det kräver dock en rejäl genomluftning i rummet, om den sitter inomhus, då den avger inte försumbar luftfuktighet. Min temp håller sig konstant inom en halv grad.

Bilder på karet samt några jämförande temperaturkurvor som jag slängt upp som hastigast på följande sida:

http://www.cholm.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det varierar mycket dag till dag.

Behållaren med osmosvatten rymmer 40 liter. Utan eco-kylaren så räckte detta ungefär en vecka. (5-7dgr)

Med kylaren, så kanske det går det dubbla i förbrukning, men nu har det ju varit varmare sedan kylaren installerades. Sedan i morse har det gått åt ca 7-8 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag var också inne på det där med aircondition. Den är dock dyr i drift. Jag har redan alldeles för hög elräkning, så alla besparingar på elen är önskvärda. Dessutom höjer ECO-kylaren luftfuktigheten inomhus, så för min del med pollenallergi, så är denna lösning helt perfekt.

Hemsidan uppdaterad med nya bilder på kylarens filter mm.

http://www.cholm.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...