Gå till innehåll

Sviktande trägolv.


Guest ldt00

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har just satt upp ett helglasakvarium på ca 100l som står en medföljande akvariemöbel av spånskiva. Akvariet står rakt, lutningen är marginell, och eftersom det är ett helglas som ligger på en tunn plastmatta direkt mot spånskiveplattan i toppen så borde det inte bli någon skevhet, utan ev. lutning ska bli jämn, eller hur?

Nu till problemet, jag bor i ett relativt gammalt radhus av trä, med betong i gavlarna/väggarna mot grannarna och akvariet står på övervåningen, golvet här är väldigt sviktande och gungigt på sina ställen, för att minimera detta har jag ställt akvariet i ett hörn så nära betongväggen som möjligt, att ställa akvariet på nedervåningen där golvet är lite stabilare är tyvärr ingen möjlighet.

Ställer man sig och hoppar lite lätt framför akvariet så rör det på sig, tippar lite frammåt. Inte så pass mycket att det skulle kunna tippa ner på golvet eller så, men det rör sig. Även när man går förbi kan man ana att det rör sig lite. Hur mycket gör detta egentligen, måste akvariet flyttas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Då det enbart väger ca 100 kilo hade jag monterat en stbil hylla i betongväggen och sedan satt akvariet på denna hylla.

Montera med betong plugg och skruv. Kan du och en till sitta på hyllan så finns det inget att vara orolig för.

Så hade jag gjort då små rörelser på akvariet under en längre tid kan bli problem.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hade jag gjort då små rörelser på akvariet under en längre tid kan bli problem.

Mvh Daniel

Vilken typ av problem? En stor smäll och 100l vatten som forsar ut på nån sekund? :smiley24:

Eller problem av någon mildare typ?

Att fästa den på väggen går tyvärr inte av olika anledningar...

Hur gör folk annars då, antar att jag inte är den enda som bor i ett hus med trägolv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken typ av problem? En stor smäll och 100l vatten som forsar ut på nån sekund? :smiley24:

Eller problem av någon mildare typ?

Att fästa den på väggen går tyvärr inte av olika anledningar...

Hur gör folk annars då, antar att jag inte är den enda som bor i ett hus med trägolv...

Rör sig hela akvariet ??? I så fall tror jag inte det finns så många som har ett akvarium placerat så. Även med trägolv

Om det darrar på ytan är det ingen fara men om det är som du beskrev det så hade jag nog gjort något. Glaset håller förhoppningsvis men risken är nog stor att silikonfogen släpper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör sig hela akvariet ??? I så fall tror jag inte det finns så många som har ett akvarium placerat så. Även med trägolv

Om det darrar på ytan är det ingen fara men om det är som du beskrev det så hade jag nog gjort något. Glaset håller förhoppningsvis men risken är nog stor att silikonfogen släpper.

Ska kolla nogrannare när jag kommer hem efter jobbet, fick inte upp akvariet förrän sent igår kväll. Jag vet iaf att det rör sig / vibrerar när man går oförsiktigt i närheten.

Placerade det först på ett annat ställe i rummet, och där rörde sig definitivt hela akvariet, är dock bättre på stället det står nu.

Sedan så är det visserligen inte mycket gångtrafik just där det står, enda anledningen att gå dit är för att titta närmare på eller mata fiskarna, i övrigt har vi inget annat i närheten.

Känns dock som att man vill vara helt säker, annars tömmer jag hellre ut det och är utan fiskar och akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...