Gå till innehåll

Hjälp mig tolka


Thessan

Rekommenderade inlägg

Nu blir jag snart knasig, jag har idag mätt Kh, i karet är det 16,0 dKH, och osmosvattnet som jag har till att fylla på avdunstat vatten med mätte jag Kh idag och det var 0,3 dKH. Kan det inte vara bättre att jag istället för att buffra Kh med medel istället gör ett par liters vattenbyten om dagen? eller är det bättre att buffra med medel. Nu är jag väldans försiktig men jag får högre eller om det kallas för lägre värden trots att jag buffrat Kh igår :snurrig:

Jag har i karet iaf magnesium 1200 och calcium 400 Ph 8,3. Nitrit och Nitrat 0, vet inte hur mycket dessa värden påverkar kh även fast jag förstår att dessa värden hänger ihop. Skrev i min tråd i mitt första akvarium ang om skummaren sänker värderna och hur mycket det påverkar att stänga av skummaren mellan typ 01-06 på natten men inte fått något svar där så därför slänger jag in en fråga ang dessa värden här istället. Kalkalgerna börjar sprida sig duktigt kan det vara dessa som suger calcium under "uppväxten"? Vore väldans tacksam om någon kunnig kan tolka detta åt mig

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst, gör inget förhastat om karet funkar och djuren mår bra.

Dina värden på magnesium, calsium, Ph, nitrat och nitrat är ok.

Kh är dock för högt, borde ner till 8-10. Du måste ha mätt fel någonstans. verkar inte rimligt att du har 0,3 Kh på osmosvattnet och 16 i karet.

Hursomhaver, om du har 16 Kh i karet så skall det ner så det finns ingen anledning att buffra upp Kh med något preparat. Det kommer sakta att gå ner av sig själv, några mindre vattenbyten närmaste tiden kan bättra på värdet nedåt.

Mät igen, fundera sedan innan du gör något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar, jag gör några mindre vattenbyten den närmaste veckan så mäter jag som vanligt varje dag, mätte osmos vattnet igen och samma resultat, likaså karet. fattar nada men som sagt allt frodas, växer och verkar må prima så jag behöver kanske inte oroa mig. Tack än en gång

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ta det lugnt, mindre vattenbyten gör att KH värdet kommer att gå ner i akvariet.

Vilket medel har du använt för att buffra KH i osmosvattnet?

Om kalkalgerna växer bra så förbruker de calcium, men ditt värde på calcium är helt ok. Finns ingen anledning att tillsätta calcium med de värden du har.

37 år och snart mormor - imponerande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kontrollerat KH på nyblandat saltvatten? Om det också ligger lika högt som i akvariet är det antingen fel på testet, handhavande av testet eller saltet. Det är dock rätt vanligt att KH test visar fel. Lita inte blint på en enskid förpackning av KH test, det kan skilja mycket jämfört med en annan förpackning. Vet inte om det gäller alla märken, men själv fick jag mycket olika testvärden på samma vatten testat med olika förpackningar av ett seras KH test. Sedan dess har jag övergått till andra märken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde iordning osmosvatten och salt, (10 liter) så jag kan använda för små vattenbyten, jag har en cirkpump i hinken och testade det vattnet för en timma sedan Kh i dKH 2,6, bytte 4 liter vatten i tanken då och mätte Kh nu = 13,4 dKH. Så tar jag det bara lugnt och gör små vattenbyten borde jag få ner det? Frågan är bara om jag ändå ska buffra Mg och Ca under tiden iaf?

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ta det lugnt, mindre vattenbyten gör att KH värdet kommer att gå ner i akvariet.

Vilket medel har du använt för att buffra KH i osmosvattnet?

Om kalkalgerna växer bra så förbruker de calcium, men ditt värde på calcium är helt ok. Finns ingen anledning att tillsätta calcium med de värden du har.

37 år och snart mormor - imponerande!

Oj såg att du svarat, ja man blir en ung mormor, titulerad popmormor kanske :nöjd: Fick mina barn ung så varför frångå traditionen som min pappa sa ;) Lite chockad blev man först men jag tar det med ro, killen hon bor med är en alldeles egen underbar produkt så jag är mer än nöjd.

Bikarbonat heter det väl? tror jag, ytterst lite har jag använt och bara en gång men det sa visst poff. Blev rådd till att buffra Kh men det skulle nog ner redan från början. men jag lär mig iaf något nytt även om det känns jobbigt just nu. Jag misstänkte att det kan vara kalkagerna som förbrukar Ca och det är väl delvis positivt antar jag. Som jag skrev i ovan inlägg ska jag buffra Ca och Mg under tiden jag sänker Kh eller ska jag göra en sak i taget (tänkte ifall dessa värden sjunker med vattenbyten?

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök inte justera calcium och mg samtidigt, ta en sak i taget.

Ser att du har en kub på 337 liter. Byt 30 liter vatten åt gången, med kanske 5 - 7 dagars mellanrum. Läs av värdena efter varje vattenbyte.

KH kommer att gå ner men tillsätt inga preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man är ju ett ars-l med hjärnan på vift eller nåt. Nu vet jag var missen ligger och det är helt mitt eget fel. Jag pratade med Ted då jag vad jag trodde hade ett Kh på 5,37 och han sa då att det var lågt, naturligtvis! Min miss var att det i själva verket var Alkanitets värdet jag gav honom. Hur dum får man bli, så naturligtvis så låg då dKH på 15,0. Ted trodde naturligtvis att dKH var 5,37 och att jag borde buffra försiktigt vilket jag gjorde, vilken miss utav mig och kunde jag så skulle jag slå mig själv på käften :argumerar: men nu börjar det sjunka iaf, avvaktar 1 vecka nu när jag gjort vattenbyte och mäter sedan igen. Pust nu kommer jag vara arg flera dagar.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...