Gå till innehåll

Lågt kalcium värde


lottac

Rekommenderade inlägg

Vad har du för andra vatten värden? Varför tror du värdet har sjunkit så lågt?

Man kan höja värdet genom att använda kalkvatten eller genom vattenbyten, finns även andra alternativ. Har du läst "Saltvattenskemi för Dummies"? Finnas här på SG.

https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=204&Itemid=39

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som wiking säger vad har du för andra värden Mg/dkh är specielt intresanta, samt vad försöker du höja med(vissa preparat är bara till för att uppräthålla halter)?

Vad har du för test och är du säker på att du läst av det korrekt, jag tänker mest på saliferts ca test och hurvida du gjort den med 1ml vatten och inte läst av rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du använt för att försökt höja ditt Ca-värde?

edit*, sorry såg inte ditt tidigare inlägg.

Mitt pH är runt 8 och mg på ca 900. Jag har försökt höja med Biocalcium, Tropic Marin.

Jag har läst saltvatn for dummies men fattar inte.

Du har för lågt Magnesium, därför får du inte upp ditt Ca. Höj ditt Magnesium först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biocalsium är inte till för att höja ca halten endast för att bibehålla den, sen bör du börja med att höja Mg så du kan få upp Ca halten.(höj ett värde åt gången)

Hur ser ditt Kh ut tror de e rätt högt om du haft i mycket biocalsium?

Jag skulle satsa på att byta en hel del vatten och använda salt med bra värden tex reef crystals då du annars får ösa i en hel del tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper biocalcium-liquid och kör bara ur A flaskan eller saliferts Ca tillsats(inte all in one) så har du ett par enkla alternativ, men magnesium och calcium går hand i hand så du måste höjja Mg.

Mg skall vara i stort sett 3 ggr så mycket som ca, och allt behöver ligga i balans för att de skall bli bra ett högt kh kan dessutom få ca att fälla ut.

Det blir väldigt mycke miklande med ditt vatten om du skall höjja halterna med tillsatser och få de bra. Vad har du för salt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skriver att nitratet höjts efter dina vattenbyten i april. Vad har du i nitrat?

Använder du osmos?

Om jag varit i dina kläder hade jag gjort följande;

1. Vatten på 50 l omgående

2. Fortsatt med vattenbyten 30 l 1 gång per vecka 6-8 veckor

3. Inte tillsatt några preparat under tiden

Notera ner alla värden efter varje vattenbyte så du ser förändringarna.

Hur mår djuren är de ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag varit i dina kläder hade jag gjort följande;

1. Vatten på 50 l omgående

2. Fortsatt med vattenbyten 30 l 1 gång per vecka 6-8 veckor

3. Inte tillsatt några preparat under tiden

Vi kan stå å klappa varandra på axel Wiking ;) ditt uppläg låter som en bra plan tycker jag.

Kan hända att jag spetsat osmosvattnet med lite mg och små tillsatser av Ca för att hålla värden uppen under veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag bytte vatten i april pga ruttnande anemoner och ett högt nitrat. Nu är nitratet toppen.Mina fiskar äter som hästar och simmar och mår bra. Inga plötsliga dödsfall som det blev i april:-(

Jag kollade precis för några minuter sedan Mg igen , det var ungefär en vecka sen sist. Nu är det på 1440. Så det har ju höjts av mina trevande försök iallafall. Vad menas med Bio-calsium A flaskan? Är det flera flaskor med eller vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biocalcium liquid delas upp på 3 flaskor A-B-C.

Vad har du för test??

Du bör vara rätt försiktig med attt göra ändringar i karet med tanke på dina inneboende, ge artikeln om saltvattenskemi en till chans den är så enkel den kan bli och det är grundstenen i hobbyn.

Anemoner är inte direkt ideala djur till ett saltvattenskar om man inte är riktigt duktig och kan hålla stabila värden, även då kan dom få för sig att ge upp. Jag har läst en artikel om att hålla anemoner där det togs upp att man skulle undvika att ha fler i samma kar för att undvika kemkrig mellan dom, nån annan kan säkert berätta mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Sera test. Just nu har jag två anemoner som har vuxit väldigt sedan jag köpte dom. Det funkar bra.

Ett tips.. byt ut testerna. Jag har oxå kört med sera, DOM SUGER. Kan visa olika resultat vid varje test trots att man testat med 2 minuters mellanrum!!. Numera kör jag enbart med salifert, visst kan dom oxå visa fel men felmarginalen är betydligt mindre.

Jag hade kört med dom tipsen du fått innan för att få ordning på värdena, byt vatten ofta och mycket under några veckor, inga tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...