akvasalt Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Har just monterat en rioskummare på ett mollyhotell. Det går utmärkt efter lite jobb.Montera skummaren längst in emot klarvattenkammaren vid utblåset från returpumpenså elimineras alla små luftbubblor eftersom vattnet från skummaren rinner tillbaka ner i sumpen.Naturligtvis får man skära bort en del av kåpan och tillverka ett nytt vattentätt inre hörndär skummarkroppen hänger över akvariekanten. Allt som allt cirka 4 timmars arbete med hobbysåg och en Dremel. Lite plast, exopi och silicon är allt som behövsRonny i Västerån
akvasalt Postat 23 augusti 2007 Författare Postat 23 augusti 2007 Jag är bättre med Dremeln än med datorn. Jag har tagit digitalkort men vet inte hur man sänder iväg bilderna. Kan sända på e-mail om nån är intresserad.Ronny
Laggeman Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Maila bilderna till mig så kan jag lägga upp dem i denna tråden åt dig.laggeman@malmo2.net
Peppz Postat 23 augusti 2007 Postat 23 augusti 2007 Nu blir jag intresserad!Jag tänkte oxå modda in min nanoskimmer i mitt molly!
akvasalt Postat 23 augusti 2007 Författare Postat 23 augusti 2007 Har problem med datorn just nu så bilderna får vänta tills experthjälp anländer.För själva monteringen av skummaren i mollyburken behöver man bara göra två små ingrepp.Ett spår i den del av skummarkroppen som hänger på insidan av avkvariet för att få ner apparaten över skiljeväggen till sumpen.Den andra operationen består i att såga bort inre delen av den skålformade ingjutningen där insugningsröret skall gå ner i akvariet. Detta för att inte skummaren skall kunna stå lodrätt utan att bryta mot inre akvarieglaset.Resten av jobbet ligger i att modifiera själva kåpan över karet. Man kapar från bakkant jäms med den stödvägg som finns ingjuten i plasten lagom långt för att kåpan skall kunna fällas ner över skummaren. Mesta jobbet ligger i att fixa det inre hörnet som uppstår så att det blir snyggt och vattentätt.Man kan använd det bakre hörn som sågades bort till det nya inrehörnet med lite epoxi och silicon
Rekommenderade inlägg