Gå till innehåll

Senast om belysning


Guest Andreas Lange

Rekommenderade inlägg

Guest Granlund

Funderar själv däremot på en IceCap i 220V utförande kostar 118,95$ + 25$ i frakt, den "slår man fyr" på vilken MH som helst med både pulse och probe start varianterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken ankdamsdebatt - inte konstigt attdet finns dom som tröttnatpå detta forum....

Det finns lika många sätt att driva ett saltvattensakvarium som det finns saltvattensakvarister! Alla sätt är lika bra! Jag har sett bilder på acroporor som belyses enbart med vanliga T8 lysrör och det fungerar..... Mot alla regler!

Själv har jag enbart T5 och det funkar för mig! Andra MH! Andra vanliga lysrör osv. Sån är den här hobbyn!

Förlite merfakta runt ljus skickar jag med denna länk angT5 kontra MH: http://www.korallenriff.de/vortraege_beckum_04.html(Licht ist leben)

Men läs den med"en nypa salt"eftersom jagtror att den som skrivit föredraget jobbar på ATI som just saluför T5 utrustning..

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är bra med ett forum och inte på ett riktigt möte, är att på ett forum kan man välja vad man ska läsa och kommentera. Det finns diskusioner på olika nivåer och fritt fram för alla och om man kommenterar något så tycker jag detskall leda diskussionen framåt. Magnus med ditt inlägg, så finns det en risk att du ramlar ner i ankdammen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Vilken ankdamsdebatt - inte konstigt attdet finns dom som tröttnatpå detta forum....

Det finns lika många sätt att driva ett saltvattensakvarium som det finns saltvattensakvarister! Alla sätt är lika bra! Jag har sett bilder på acroporor som belyses enbart med vanliga T8 lysrör och det fungerar..... Mot alla regler!

Själv har jag enbart T5 och det funkar för mig! Andra MH! Andra vanliga lysrör osv. Sån är den här hobbyn!

Förlite merfakta runt ljus skickar jag med denna länk angT5 kontra MH: http://www.korallenriff.de/vortraege_beckum_04.html(Licht ist leben)

Men läs den med"en nypa salt"eftersom jagtror att den som skrivit föredraget jobbar på ATI som just saluför T5 utrustning..

/Magnus

Om vi nu ska vara sådana så..

Personligen tycker jag att det kan vara kul med en debatt som tas på en något högre nivå, om det är en ankdammsdebatt enligt dig, så visst :). Sen bör man ju självklart hålla en lägre nivå för de som behöver det.

Nej alla sätt är inte lika bra, det beror ju helt på vad du vill uppnå med ditt akvarium. Tror heller inte den här tråden handlade så mycket om vad som funkar, utan vad som är det optimala för olika koraller etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Magnus- Är det nån som påståt något annat? Denna tråd visar väl just det du säger "Det finns lika många sätt att driva ett saltvattensakvarium som det finns saltvattensakvarister! " eller? Föresten kul att det funkar bra med T5 för dej! Kvack, Kvacksmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak med det här med T5 versus MH jag förstår inte riktigt motviljan mot MH som verkar finnas idag är det för att T5 är nyare heller vad är frågan,jag anser T5 rören vara en uppdatering på våra gammla T8 lysrör bara! alltså en kompliment till MH "som jag tycker ger oslagbart ljus"

vore kul att höra andras åsikter i frågan !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Är väl som allt annat i hobbyn, man ska alltid ha det senaste för det senaste är alltid "bäst".

Tycker dock att MH är bäst hittills vad gäller penetration av vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man läser hur länge ett t5 rör ska kunna lysa så har dom brinntider som ligger mellan 15 000 - 20 000 timmar . man måstejuha tillräklig belysning för dom djur man önskar att ha i sitt kar är det bara mh som klarar av att ge den mängden ljus så finns det inget å välja på , samtidigt är det onödigt å ha mycket mera ljus än vad som krävs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Kan tyvärr inte läsa länken, eftersom jag inte kan tyska smiley2.gif.och mitt inlägg var väl mest riktat till de första 50 procenten av ditt inlägg, vilket kanske blir mer uppenbart nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest PatrikD

En av anledningarna att jag blev förtjust i saltvatten

för länge sedan var just för det fantastiska

skimrande MH-ljuset. Jag tycker fortfarande det är

mycket vackert och man får samma linseffekt av

vattenkrusningar som i havet. En nackdel om man

bara har en lampa tycker jag dock att det ovarierande

ljuset man får. Helst vill jag efterlikna solens rörelser

med tändning och släckning i serie.

En annan sak jag kommer att tänka på när jag läser

den här intressanta tråden är det faktum att

korallernas förmåga att tillgodogöra sig ljuset

mättas vid en viss intensitet. Korallerna strax under

vattenytan använder bara en bråkdel av de 100

000lux

de utsätts för mitt på dagen. Djuplevande koraller

mättas ändå fortare så det är ingen idé att vräka på

med ljus ovanför t.ex. turbinaria-arter.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...