Gå till innehåll

Bästa möjliga cirkulation med Tunze 7095


Christer T

Rekommenderade inlägg

Häromdagen köpte jag en begagnad Tunze Multicontroller 7095 och byte ut min stream 6060 (fast 6000 l/h) mot en nanostreamer 6055 (1000-5500 l/h) som komplement till en Stream 6000 (2000-7000 l/h) Jag har den nu inställd på "Intervall 2" Vilket innebär att den ena pumpen går 100% och den andra 30% för att byta till tvärtom var 10-15 sekund. Jag märkte på en gång att det var bar med stömskiftena då en del skräp flöt fram mellan stenarna. Dock tycker jag att det blev märkbart lugnare i burken.

Är det någon som har en idé om hur man ska ställa in multicontrollern för att få mesta möjliga flås men ändå ändra strömriktningarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Intervall 1 på 1920L-karet, men jag tror jag ska ändra det till Intervall 2. Det blir helt enkelt för lite flås annars.

Sedan tror jag nog att du ska försöka köra dom från vardera ände så du får riktigt växlande strömningsriktningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat instruktionshäftet till 7095 rätt så är enda skillnaden mellan "intervall 1 och 2"

att om man har 2:an inställd så går alltid ena pumpen på mínst 30% effekt därför att det är tänkt att man skall ha mekaniskt filter anslutet till pumparna. På så sätt blir det aldrig stopp på cirkulationen om man kör med längre tidsintervall mellan pumparna

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu kan jag inte de olika intervallerna på multikontrollern, men det är ju också av stor betydelse hur pumparna är placerade. Om t ex har en i i framkant till vänster och en i bakkant till höger så kvittar det ju nästan vilket intervall du kör, vattnet kommer ändå att flöda i samma riktning. För att kunna vända riktning måste ju pumparna vara riktade mot varandra. Även hur karets inredning är uppbyggd har stor betydelse för flödet. Det finns en artikelserie på advanced aquarist om flödets betydelse, heter något i stil med "waterflow is more important for corals than light", väldigt intressant läsning men ganska bitvis ganska komplicerad och teknisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu kan jag inte de olika intervallerna på multikontrollern, men det är ju också av stor betydelse hur pumparna är placerade. Om t ex har en i i framkant till vänster och en i bakkant till höger så kvittar det ju nästan vilket intervall du kör, vattnet kommer ändå att flöda i samma riktning. För att kunna vända riktning måste ju pumparna vara riktade mot varandra. Även hur karets inredning är uppbyggd har stor betydelse för flödet. Det finns en artikelserie på advanced aquarist om flödets betydelse, heter något i stil med "waterflow is more important for corals than light", väldigt intressant läsning men ganska bitvis ganska komplicerad och teknisk

Jag har mina sitter i bakre halvan av varsin sidoruta riktade snett framåt, ungefär mot mitten av framrutan. Tack för lästipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...