Gå till innehåll

Backventil till kalkmixer


Wotan

Rekommenderade inlägg

Får en hävert i min kalkmixer tillbaka till osmoskaret när min påfyllnadspump slår ifrån. Tänkte lösa det genom att sätta en backventil på slangen till kalkmixern. Har sett några ställen på internet som säljer backventiler i plast men undrar nu vad ni har för tips på bra inköpsställen för dessa, eller för den delen alternativa lösningar på problemet...

Min lokala VVS-butik hade för övrigt bara i mässing.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle först se till att utloppsröret/slangen inte tar i vattenytan, utan låter kalkvattnet "droppa" ner i sumpen/karet för påfyllning. Har du provat detta eller upplever du att det blir för mycket kalkavlagringar?

Backventiler är nämligen av ondo, då det är allt för många som tror för mycket på dom... (Se till att byta ofta!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kom det in lite fina förslag:)

Har dock redan hittat en billig och bra pump Jan, en micro jet som är ställbar. Tycker den är helt outstanding till kalkmixer och kanske speciellt nitratfilter... Problemet var dock denna hävert som nu uppstod...

Mats har för övrigt rätt i att det är just häverten från själva mixern som är boven... Luftslang m.m. har jag dock aldrig funderat över... Fick dock ett mess idag från den lokala saltbutiken att det fanns backventiler i plast hemma för en billig peng :)

Som Björn dock säger så tycker även jag att backventiler är av ondo. Att backventilen i sig inte skulle stänga och därmed dra tillbaka kalkvattnet i osmostanken är inte så farligt. Om den därmed inte skulle öppna varvid hela osmostankens vatten hamnar på golvet... Ja fy faen...

Hur ofta brukar ni föresten byta eller ättiksbada era backventiler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ofta alltså, sitter själv och funderar om var 3:e månad är för ofta... Aquawarehouse är det ja, får dem troligtvis imorgon. Ska bli riktigt skönt att äntligen få igång mixern. Har haft en hel del teknik liggandes senaste tiden så jag känner att det är dags att sätta dem i bruk...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har jag provat det hela. Köpte Elite backentiler för luftslag. Dock så har det tillkommit en hel del problem på vägen.

Backventieln funkade i ca 1 vecka, sen blev det för trögt för pumpen att trycka igenom vatten. Tycker att den redan från utgångsläget krävde ganska mycket kraft för att ens öppna. Finns det bättre och "lättare" men samtidigt säkrare backventiler för detta?

Inte nog med detta så strular även kalkmixern. Den funkar fint i ca 15 - 45 minuter, mixerarmen stannar sedan av utan att ha fastnat i något. Som att den överhettas och stängs ner, dock så är den fortfarande på (den röda lampan på adaptern lyser och den är varm). Har detta hänt någon annan el. har någon en lösning på problemet? Kanske bara att byta ut hela motorn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Jag vet att Duplas backventiler är av god kvalité, använder själv till en kalkmixer, men gud vet var man hittar dom...?

2) Det låter som ett känt problem med Deltecs KM500, om det är den du har. Jag vet att en del har bytt ut hela stegmotorn mot en större och skippat elektroniken. Skulle tro att du minst måste öppna upp försöka göra lite "service"... Annars är det nog en ny som gäller, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länk och bilder Björn:). Gratis var de verkligen inte, 12,5 euros för duplaventilerna, jäklar i min själ... Så du är nöd med dem till din mixer, vad är det för mixer och vad är det för pump som matar mixern med vatten?

Du har rätt i att det är en Deltecs KM500... Inte alls mitt area of expertise att öppna upp och trixa med sånt. Ingen aning om hur man rent praktiskt skulle byta ut motorn. Alltid varit restriktiv med att själv göra "det elektriska arbetet"... Får kanske skicka ett mail till Deltec och hoppas på svar och råd från dem. Ibland kan beggat bli dyrt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en KM500 inhandlad beg på Akvarielagunen. Hittills går den (*peppar*), har haft bara ett stillestånd på den och då var det axeln som hade hoppat lite ur led, men det var snabbt åtgärdat. Vi har en crap-of-the-line Aqua Medic SP3000 som matar mixern och den litar jag inte en sekund på. En Deltec Aquastat + en liten pump hade varit utmärkt, alternativt en Tunze Osmolator!

Varför jag gillar Dupla-ventilen är för att vi har en sådan hängandes på just den mixern. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har nu en uppdatering att komma med i frågan ang. att min kalkmixer stannade efter 15 - 45 minuter. Skickade en något slarvigt skriven fråga på engelska till Deltec varvid de postade frågan med svar på deras hemsida.

http://www.theaquariumsolution.com/km500-warm-and-cutting-out

Enligt dem så verkar det iaf. finnas hopp. I övrigt så blev jag dock inte så mycket klokare av svaret i sig. På själva transformatorn så ser då inte jag en "selector". Måste jag öppna upp höljet för att komma åt den tro? El finns den i själva motorutrymmet som sitter på mixern tro (inte som det verkar på svaret från dem men...) Då jag har en äldre modell så är nog inte "selectorn" fastlimad.

"The voltage selector must be se to 7.5V as this is the correct setting for the motor. If it is set higher than this then the motor will overheat and the thermal switch will cut in"

Blir lite fundersam att det står 7.9W på själva transformatorn också, men den borde vara orginal så, vad står det på era KM500?

"Once it cools down then it will start again"

Den startar då inte av sig själv utan måste bli av och påslagen igen. Nedkylningsprocessen måste ske med kontakten ur, då den annars inte kyls ner av sig själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...