pettabaj Postat 3 september 2007 Dela Postat 3 september 2007 Hej, ska köpa ett clownhotell snart och såg då denna krabat i affären... jag antar att den är väldigt vanlig... vad heter den!? Vanligt namn tack... - dom hade den i deras visningsakvarium... // tacksam för svar - Petter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 september 2007 Dela Postat 3 september 2007 Mandarinfisk. Inget för ett litet kar, de behöver mycket inkörd sten som har en hel del småkryp de kan äta av då de är långsamma om att plocka maten i karet, och de flesta andra fiskar tar allt innan de hinner äta något. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettabaj Postat 3 september 2007 Författare Dela Postat 3 september 2007 Så det är fel av affären och slänga i en sån där krabat då karet är precis nytt!? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 3 september 2007 Dela Postat 3 september 2007 Det beror på om dom kör med ett rejält refugium och punktmatar fisken eller om fisken i stort sätt lever ensam i akvariumet kanske det går bra. För att fisken ska få i sig mat bör den ha tillgång till små levande "kryp", i ett litet kar blir det därför svårt att mätta dess efterfrågan.Men om man har en stor refugium kopplad till ett litet akvarium borde det inte vara omöjligt att hålla en mandarin i ett mindre kar. Det finns dock en helt annan aspekt på fiskar i små akvarier som jag tycker är viktig att tänka på. Är det troligt att fisken får nog med utrymme för att trivas bra? För klovner som ocellaris räcker det enligt mig med ett 40-50L för ett par. Varför just den storleken, jo mina klovner hemma rör sig inte på en större volym än detta och dom har alltså 280L tillgodo i mitt akvarium som dom i princip aldrig simmat i. Min mandarin simmar i hela akvariumet och jagar konstant efter kryp överallt i mitt akvarium. Jag skulle inte ha en mandarin i akvarium under 250L tror jag, det beror förstås på hur mycket LS man har. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pettabaj Postat 3 september 2007 Författare Dela Postat 3 september 2007 Tackar för alla snabba svar... jätteintressant att läsa... hur som helst så var den väldigt fin att titta på, och den var i ju för sig väldigt ensam... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.