Gå till innehåll

Vad är detta för fisk!?


pettabaj

Rekommenderade inlägg

Det beror på om dom kör med ett rejält refugium och punktmatar fisken eller om fisken i stort sätt lever ensam i akvariumet kanske det går bra. För att fisken ska få i sig mat bör den ha tillgång till små levande "kryp", i ett litet kar blir det därför svårt att mätta dess efterfrågan.

Men om man har en stor refugium kopplad till ett litet akvarium borde det inte vara omöjligt att hålla en mandarin i ett mindre kar.

Det finns dock en helt annan aspekt på fiskar i små akvarier som jag tycker är viktig att tänka på. Är det troligt att fisken får nog med utrymme för att trivas bra? För klovner som ocellaris räcker det enligt mig med ett 40-50L för ett par. Varför just den storleken, jo mina klovner hemma rör sig inte på en större volym än detta och dom har alltså 280L tillgodo i mitt akvarium som dom i princip aldrig simmat i. Min mandarin simmar i hela akvariumet och jagar konstant efter kryp överallt i mitt akvarium. Jag skulle inte ha en mandarin i akvarium under 250L tror jag, det beror förstås på hur mycket LS man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...