Gå till innehåll

För hårt flöde...?


Skinner

Rekommenderade inlägg

Hej,

Mitt kar är 60*60*60. I mitten finns en pagodliknande stenkonstruktion med massor av gömställen och avsatser för koraller, etc.

För att få ett ordentligt flöde satte jag min (omoddade) nanostream ungefär mitt på den bakre väggen och riktade den sedan i 45 grader mot nästa vägg. Flödet studsar nu runt i hela tanken och jag får en ordentlig malström.

Botten närmast glaset är ren och fin. I mitten, bland stenarna, finns fortfarande en del deitrus som streamern inte kommer åt.

Min fundering just nu är om jag har för mycket flöde längs kanterna. Mitt ocellarispar simmar konstant längs med kanten på glaset. De skulle ju kunna få skydd bland stenarna om de ville, så jag antar att de trivs, men oroar mig ändå en aning. Det ser lite desperat ut på något sätt när de kämpar mot strömmen. Jag förväntar mig ju snarare den vanliga titt ut-leken man ser i butiker, etc. Nu är det istället en konstant bredsida mot glaset... Å andra sidan. De kan ju gömma sig om de vill...

Min fundering är därför om jag ska modda streamern så att jag (om jag förstått saken rätt) får en kortare, bredare stråle och istället rikta in den mitt i stenpagoden. Det skulle ju skapa lite mer slumpartat flöde.

Tacksam för synpunkter och tips.

/ Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man skapar den virveln som det blir i ditt kar, kommer smuts automatiskt att samlas i mitten. Och som du skriver, skulle dina clowner inte trivas där de simmar så hade de säkert sökt sig någon annanstans. Som det är nu så kan du ju ganksa obehindat suga ut smutsen utan att få med en himla massa vatten, vilket spar på saltet i din tunna. :)

Testa och rikta om pumpen något närmare mitten, och se hur det blir, det är bara att testa sig fram tills man finner något som passar en själv. Nackdelen med att rikta streamern mot stenarna är att du tappar lite fart på vattnet, då det måste byta riktning.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ocellaris stormtrivs utmed glas kanter och runt pumpar så det behöver inte vara onormalt. Mina söker ens inte skydd under natten bland stenarna utan trycker in sig i ena glashörnet.

Precis så gör mina oxo. Dom har tom nattstället under insuget till en nanostream.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...