Gå till innehåll

Flytta anemon + koraller


Guest Krille

Rekommenderade inlägg

Guest Krille

Tjing, ska precis flytta över min anemon (H.Aurora) + koraller mm till en ny tank...

1) Behöver man skyddshandskar, diskhandskar?

2) Hur f*n flyttar man en anemon som sugit fast i bottenrutan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Ytterst personligt, jag får ibland lite märken på underarmarna, men det käns som en mycket svag brännäsla, jag använder inte handskar.

2) Man får lirkabort dom så försiktigt man kan så man inte skadar foten, ta god tid på dig så ska det gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

De tipsen som jag har sett för att få en anemon att släppa utan skador från ett ytterglas är a) blås med varm fön mot glaset, eller B) lirka med isbitar in under foten. Att ta tid på sig är en bra idé, det går att dra sönder/orsaka sprickor i foten.

Om du kan lirka in skivan i en större påse så blir det allmänt lättare att hålla på runt anemonen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Vad många bra tips! Blir att ha på handskar alltså och lirka/kittla med en isbit under "tassen" då, får vi se hur det går smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Krille

Så, nu var allt flyttat och klart smiley17.gif... tyckte det gick ganska bra iaf, lite osäker med anemonen förstås, den satt 75% under en LS och 25% fast i bottenrutan, jag lyfte bara upp stenen och den släppte lätt men lämnade en röd fläck där den suttit fast. Hoppas, hoppas att den klarar sig!

Resten avdjuren var inga problem att lyfta över. Jag är ingen entusiast när det gäller att lyfta LS full med "fireworms" och eremiter mm, man är ju lite orolig smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...