Gå till innehåll

Piercad Sarcophyton, rock'n roll eller parasit?


Tonfisken

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är nykomling till forumet men har varit en mer eller mindre frekvent besökare ända sedan SG:s uppstart. Tror till och med att jag postade något inlägg på den tiden då registrering inte var nödvändig. FYI så har jag bara sysslat med saltvatten praktiskt sedan i mars 07 (torrsimmat och drömt i många år). Nog med dösnack och till min fråga.

För ca 1 vecka sedan såg jag ett "avtryck"/urgröpning på min sarcophyton. Jag tog bara notis om det och tänkte att jag skulle hålla lite uppsikt på vad som händer. Idag hade den dragit ihop sig för att en eremit för 311:e gången klättrat upp och gosat runt (en stor rackare):arg:. Jag såg då att något hade hänt med "urgröpningen". Blåste bort lite skit och såg till min förvåning att det blivit ett hål rakt igenom. :smiley24:

Parasiter (maskar) som gräver sig in är jag medveten om att det finns men vad orsakar detta? Eller har jag bara en rebellisk tonåring som tycker det är ballt med piercing. ;)

Bör jag skära bort den angripna delen, eller ska jag avvakta och se vidare utveckling :?:

Tacksam för alla råd jag kan få...

mvh

Per

Ps Ursäkta bildkvalitén, halvtjaskig kamera och usel fotograf Ds

post-3384-1446891443841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en parasit (snigel) som borrar sig in men jag vet inte om det är i detta fallet med. Jag har ett likadant hål på min. Jag har inte märkt att min tar skada av det så jag lät min vara annars kan man dela den o då kan man hitta en snigel inuti. min växer så det knakar o har inga men av hålet. Är det en snigel inuti så äts korallen upp inifrån och faller ihop men som sagt jag klarade mig iaf. Någon annan med andra erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte se att det blivit någon gång in i vävnaden mer än själva hålet i sig, så jag betvivlar att en eventuell parasit befinner sig innuti vävnaden nu.

Det började som sagt bara med ett avtryck och jag kunde inte se att någon parasit fanns där eller på sarco'n i övrigt.

Kan det vara någon typ av bakteriellt angrepp alternativt väldigt små "odjur" som tuggar i sig den?

Putt, precis som du upplevt det kan jag i nuläget inte se att den i övrigt tagit någon skada. Så fort den där rackarns eremiten låter den vara ifred så är polyperna helt utslagna som ett solmoget rapsfält (poetiskt värre ;)).

mvh

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...