Gå till innehåll

Ph olika värden


Benny

Rekommenderade inlägg

Villken test ska man lita på?Test nr 1 gjorde jag med Tetra test fick då ett PH värde på 7,7

test 2 gjorde jag med Salifert fick då ett värde på 9,0.Villken test ska man kunna lita på?

Tacksam för svar.

Mina värden

PH med tetra test 7,7

PH test med Salifert 9,0

MG 1290

CA 400

N 0,3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, det där verkar skumt. Generellt sett så har jag gått över till Salifert vad gäller alla tester, av någon anledning litar jag mer på den.

Vad är det för vatten du testat, akvariet? Gjorde du testerna vid samma tillfälle?

Har du bett 'tanten' i huset uppskatta värdet, färger kan uppfattas olika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tetratester är väl kanske inte det allra bästa när det gäller salt-tester, men som alltid är bäst före datum viktig, avläsning i dagsljus (ute mao)

Har du mätt pH på 9 i akvariet så skulle jag nog köpa ett nytt test snabbt och kolla igen för då är något rejält galet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, det där verkar skumt. Generellt sett så har jag gått över till Salifert vad gäller alla tester, av någon anledning litar jag mer på den.

Vad är det för vatten du testat, akvariet? Gjorde du testerna vid samma tillfälle?

Har du bett 'tanten' i huset uppskatta värdet, färger kan uppfattas olika.

Akvariet ja. vi kollade båda och kom fram till samma värde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tetratester är väl kanske inte det allra bästa när det gäller salt-tester, men som alltid är bäst före datum viktig, avläsning i dagsljus (ute mao)

Har du mätt pH på 9 i akvariet så skulle jag nog köpa ett nytt test snabbt och kolla igen för då är något rejält galet

Får väll försöka hitta något annat märke att mäta med.tror väll att dropptest är mer säker än

Tetratesten.Men nu börjar jag tvivla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...