Gå till innehåll

JBL test?


Guest Filip

Rekommenderade inlägg

Hej

Börjar bli lite misstänksam mot mina tester, har bara från JBL.

Nitrat, Ammonium, Nitrit, Fosfat etc.

Jag har ett djävulsk alg problm, blir bara mer och mer.

Dom var på väg bort för kanske en månad sen och ersattes av cyano bakterier. Dom tog jag bor genom att höja KH.

Men nu kommer dom jäklarna igen och testerna ger 0 på alla ovanstående.

Jag har aldrig lyckats mäta upp någon av dem, har alltid varit 0.

Det tyvker jag är rätt konstigt. Någon som har haft samma problem?

Hur fan ska ja få bort algerna!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Björn

Dina testresultat kan mycket väl stämma. Ofta då man har mycket alger kan de hinna binda upp No3 och Po4 direkt då det finns representerat i vattnet. Därför kan det se ut som det är 0 eftersom det inte finns något löst i vattnet. Men för att vara på säkra sidan kan du prova med annat märke. Salifert rekomenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är stora gröna tussar. Skulle sga på berskrivningen att det är byripos eller vad dom nu heter. MEn har kollat på bilder på dem ochhar inte hittat någon som riktigt likar dem.

Devarje tuss sitter fast på en liten punkt som när man dra loss dem ser ut som enmörkgrön prick, nåon som känner igen det?

Undrar bara hur jag ska bli av med dem.

Har inte mkt fisk 4 kirurger och lite små fisk på 720 l vatten.

Nåon som har ett tips, plocka dem för hand gör jag redan. min gorgonia blir inte så glad, alla små bitar fastnar i den =(

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De enda testerna med klass är salifert. Bortkastade pengar att köpa något annat. Jag hade problem med röda slemalger och gjorde precis som du, Höjde kh till ca12 och väntade i 4 veckor innan de började försvinna.Kan tilläggas att under denna tid så var min nyinköpta Tunze stream pump tillbakaskickad för att den gick sönder efter bara 2 veckor. När jag sen fick tillbaka den så blåste den bort resterande slem och efter 2 dar så vara slemalgerna ett minne blott. Cyanobakterier är otroligt bra på att suga upp nitrat så det är kanske därför du får 0 hela tiden. Kiselalger;grönalger mm bekämpas genom algätande djur. Sätt i 20-30 tubosnäckor + en eller två sjöborrar(obs! inte den svarta med långa tagger, Den äter kalkalger med) så ska du se att det blir rent och fint. Satsa på en Echinoidea

sjoborre.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 15 sniglar, en salarias och 4 kirurger.

Inget rör algerna, de är för långhåriga.

Men fårväl kolla om dom har några sånna sjöborrar.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Björn

Jag har en Lo Vulpinus och den har samma matvanor som zebrasoma kirurgerna ungefär. Den har aldrig någonsin rört andra alger än små filmalger. Detta varierar säkert mellan individer också, men min erfarenhet är att den inte är särskilt förtjust i trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Problemet med de flesta fosfat tester är att de bara mäter den fosfat som finns i vattnet, alltså den fosfat som ännu inte inte blivit upptagen av alger, bakterier, phytoplankton etc.

Problemet med våra akvarier är brist på habitat för bakterier och för mycket bakterier överlag. Bakterier behöver habitat och när de får slut på detta så kommer den näring de en gång tagit upp att släppas ut igen i vattnet(t.ex. som i en DSB-krasch). Så det är viktigt att transportera ut den överflödiga bakteriemassan så gott det går.

Med andra ord, ditt akvarium är smutsigt.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

1. Plocka så mycket du kan för hand alternativt ta upp stenen med mycket på och skrubba den med borste. 2. Slamsug sanden/gruset om du harnågot regelbundet. 3. Tillsätt kalcium.

Detta funkade iaf bra för mig när jag hade problem med trådalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Plockar så mkt jag bara kan.

Slam suger botten en gång i veckan och tillsätter biocalsium.

Vet inte hur det kan vara så mkt näring till algerna, matar väldigt sparsamt och har inte mlt fisk.

Tror ni lite mer LS skulle göra någon skillnad?

Eller kanske ett nitrat filter´?

MVh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

har haft i fosfat remover för någon vecka sedan, ingen skillnad.

Hade rätt mkt caulerpa i sumpen men var tvungen och slänga den när jag flyttade ner fragsen till sumpen.

Tror ni tat den plötsliga bortagningen av caulerpa kan ha gett en så snabb reaktion på övriga alger?

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest shining

Bara en liten fråga, är algerna mest på stenen eller är det mest över gruset, andra ställen?

Om det är på stenen så finns risken att stenen är mättad och bakterierna börjar få svårt att hålla den ren. Det effektivaste vore om du kunde lägga stenen i någon form av behållare utan ljus med bra cirkulation på vattnet och låta bakterierna sköta sitt, men det kanske inte vore så skoj i nuläget.

Annars kan du ju iaf skölja av och försöka dunka ut så mycket skit hur stenen som möjligt i saltvatten.

Ett annat tips är att försöka lägga stenen så den inte har så mycket kontakt med botten för att undvika ansamlingar.

Tycker det känns viktigt att lokalisera källan till problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Det är nästa bara på stenarna lite på juwel plattorna som jag har som bakgrund men annars nästan bara på stenarna.

Slamsög och bytte 50 L vatten idag, ska byta 50 l till, sen plockade jag massor med alger, drygt.

Problemet är ju det att det sitter massa koraller på stenarna =(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem som dig, en massa alger, inga mätbara felvärden, fosfat remover, salaris,några sniglar, sjöborre och en erimitkräfta. Ett KH på 9-10, som jag har lite svårt att höja mer för att jag har en hemma gjord bakkgrund som släpper ifrån sig lite calcium. MH lampan är tänd ca 2.5h/dag. Korallerna fiskarna och anemonen trivs utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det sitter absolut mest alger på faxeblocken, gissar att det är för att där inte finns något som bryter ner skiten.

Så jag ska byta den mot ca 20 kg LS och se om det blir någon skillnad efter någon månad.

Bytt totalt 120 l vatten nu och slamsugit hela botten.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...