Gå till innehåll

Ny bänk med sump


Guest sgadrian

Rekommenderade inlägg

Guest sgadrian

Hejsan,

jag funderar på bygga en ny bänk till mitt 350 liters hörnakvarium och lägga till en sump. Jag har gjort lite teckningar på hur jag tänkt att det skulle vara och är tacksam om någon kan ge synpunkter på bygget.

Först en bild så ni ser hur allt ungefär kommer att se ut utan luckor och täckskivor.

Anledningen till att jag inte bottenborrar akvariet och sätter en glasskiva och begränsar av hela hörnet är att jag vill ha möjligheten till att kunna få plats med en pump under avrinningsboxen. Rören från avrinningen är 25mm.

akvarium_+_sump.jpg

Här är en bild snett bakifrån och ytavrinningsrören är utdragna så man ser att en 90böj sitter riktad neråt. Jag vill att dessa 2 rören ligger under vattenytan hela tiden för att minska skvalandet.

akvarium_+_sump_bak2.jpg

Här en bild sett från sidan där ni ser att 2 rör går ner i sumpen och 1 rör kommer att bli för returen. Som return pump kommer jag ha en Deltec HLP 4040. Avrinningen består ju av 2 25mm rör och jag hoppas därför att Deltec HLP pumpen inte pumpar mer än vad som rinner ner. Returen kommer ligga en liten bit nedanför ytan och riktad snett ner mot centrum av akvariet.

akvarium_+_sump_right.jpg

Uppifrån....

akvarium_+_sump_top.jpg

Bänken kommer väl ungefär se ut som den gör här och de vertikala plankorna är 2tum4(4st), hållfasthet?

Tacksam för synpunkter och andra idéer.

mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mkt snyggt ! nja det enda jag tänker på är att ett 25mm rör med 4 x90 graderkrökarpå transporterar inte mycket vattenfort !

jag hade på förra karet ett 32mm rör med 3 x 90 som knappt han med min eheim 1060 drygt 2200 L/h så jag hade försökt undvika krökar så mycket det går heller hellst andvänt böjlig pvc-slang "tar även bort det mesta av skvalet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Hade ingen aning om att det skulle påverka så mycket. Det är precis sådan här hjälp jag vill ha så man inte bygger det för att sedan inse att det inte funkar, tack Zippo!

Isåfall kanske man skulleta och skippa 90svängen som är inne i boxen och sedan koppla pvc-slang från nästa 90 och ner till sumpen. I USA finns ju "flexible-pvc" finns det i Sverige eller är det någon som vet var man kan få tag i det?

mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag vet inte var man kan skaffa det

jag "och en kompis" kör med gardenas spiralslang för dammar "Svart, ogenomskinlig spiralslang för anslutning av fontän/lamphållare till Fontänpump. Passar för bäckar och Dammfilter. 32 mm (1 1/4")." finns i 25, 32 & 38 mm den är helt i plast ingen metall i spiralen och 32mm kostar ca 39 kr metern tyvärr kan jag ej garantera den,då jag ej 100% vet at den inte är skadlig!

http://www.gardena.se/index.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

stand.jpg

Nu är bänken nästan klar. Behöver jag måla den på insidan och isåfall med vilken typ av färg? Badrumsfärg kanske vore något?

mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut!!

När jag byggde min bänk så målade jag med badrumsfärg vit. Allt för att trät skulle inte bli funktigt å kanske ruttna/mögla.

Efter detta så tog jag badrums sillicon runt alla kanter där playwoodskivan går mot ställningen.

Ett tipps bara innan du sätter allt på plats. Montera in eller gör extra hål för fläkt för luftcirkulation i skåpet och att det skall vara lätta att komma in med kablarna från pumpar och lyset

Du kanske kan isolera skåpet oxså innan du sätter in det andra. Bättre att isolera innan allt står på plats och man hör ett resonansljud ifrån bänken..smiley17.gif

Använder själv ljudmattor från Mekonomen ca 100kr skivan

Skall du ha dörrarnavälvda med så blir det ännu snyggaresmiley2.gif.

Bra att du lägger ut bilder lättare att få mer hjälp utav andra så man ej står där efteråt med lång näsa att så skulle man gjort

Ha det riktigt bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sgadrian

Tack Wrang! Då får det bli badrumsfärg helt enkelt! Japp jag skall göra hål för fläktar + kabeldragning. Hade faktiskt sneglat lite på ditt bygge innan och tänkt att fixa ljudisoleringsskivor ocksåsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en tanke men är inte sillicon avsedd för badrum antimögel behandlad?

Varför inte användasillicon för akvarium, fäster inte den lika bra på behandlat trä?

Jag vet inte hur det är med färg för badrum men om jag skulle använda det skulle jag kolla upp så den inte också innehåller något skadligt...

Vad är det för dimensioner på virket?

Tänk på att behandla träskivan som allt står på under också.

Looking good! smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...