Gå till innehåll

Nitrit värdet är för högt i nytt akvarium 720l


anders salting

Rekommenderade inlägg

Hur länge har karet varit igång och hur mycket fiskar har du?

Eftersom du har hög nitrit så har förmodligen inte nedbrytningen kommit igång, och då är jag inte så säker på att vattenbyten hjälper. Jag hade för egen del föredragit att vänta tills värdet gått ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frånset bra eller dåligt så är du i situationen att du har nitrit i karet. Min åsikt är att i saltvatten är inte nitrit speciellt farligt för fisk (nu kommer jag att få stryk - för detta är inte den allmänt accepterade inställningen men det finns ett antal indikationer och egen erfarenhet om detta). Däremot innebär som flera tidigare har sagt att nitrifikationen inte har kommit igång och därför finns risk för att ammonium ansamlas och eftersom det höga pH:t i saltvatten omedelbart transformerar det i och för sig ofarliga ammoniumet till farligt ammoniak (vid pH 8,3 är 10 - 15 % av komplexet NH4/NH3 i den farliga formen ammoniak (NH3)) så kan du få ammoniakförgiftning. Vad jag skulle göra i detta fall är att omedelbart stoppa matningen, införskaffa någon typ av bakteriekultur (för nitrifikation) - nitrivec eller liknande. Bakterikulturen tillsätter jag med förstadagsdosen varje dag i ca 3 veckor. Jag skulle också (om jag har en skummare) köra skummaren så hårt som möjligt för att lufta ut eventuellt bildat ammoniak. Om jag har tillgång till luftpumpar skulle jag lufta akvariet så mycket jag bara kunde också.

Om jag tar till vattenbyte så behöver jag byta mycket vatten i många dagar för att få effekt (minst 1/2 varje dag i ett par veckor) men bara i kombination med ovanstående.

Titta på din test men också på dina fiskar. Nitritförgiftning yttrar sig som kraftig andhämtning som vid syrebrist (vilket det också är på sätt och vis).

Det viktigaste är dock att stoppa matningen (då tar man bort mycket av nyproduktionen av ammonium/ammoniak) och luftning om det är en riktig krissituation (då bedömmer jag att krisen beror på ammoniakförgiftning - inte nitritförgiftning). För att inte komma i samma sitts senare så är det viktigt att introducera bakterier (från preparat eller mög från mogna akvarier) Dessa skall introduceras varje dag i minst 3 veckor!

Ta det lugnt och metodiskt så kommer detta att gå bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...