Gå till innehåll

Automatiskt zeovitsystem?


pimo

Rekommenderade inlägg

Kommer ju köra zeovitmetoden fullt ut i mitt kommande kar och funderar lite på hurpass "automatiskt" man kan göra en sånt system.

"skakningen" av reaktorn är ju rätt så lätt fixad med ett t kors på inloppsröret, en kraftig pump, en backventil eller liknande och en timer.

Men doseringen är ju svårare, pratat med ted lite om att dosera tillsattserna med hjälp av grotechs doserpumpar, men han ansåg att dom inte var tillräckligt exakta för detta ändamål.

Min fundering är ifall man skulle kunna späda tillsatserna med osmosvatten?, ifall att det går bra så bör man ju kunna dosera dom med doserpumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just därför så orkar inte jag köra hela zeovitstuket. Jag kör zeolit, skakar nästan den aldrig funkar bra ändå, skummning av och till och vodka som kolkälla istället för zeostart, jag tillför lite aminosyror och lite korallfoder ibland, lite kalium och strotium ibland, jod har jag inte behövt använda på länge, något vattenbyte på 50l ibland, thats it. är nöjd med färgerna på korallerna, jag funderar att testa att tillföra lite nitrat eftersom jag har svårt att få någon, korallerna förbrukar ev det lilla som blir över, vodkan + zeoliten+ korallerna är så effektiva att hålla nere nitraten så det kan vara läge att tillföra lite lite grann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns slangpumpar som är mer exakta, vet dock inte vilket märke, men det finns folk som kör med såna pumpar,det är ju främst zeostart du ska ha i var dag,och hittar du en bra pump är det

mycket bra att dela upp dosen ett par tre gånger per dag.zeobaken ska ju ligga kallt,så den måste

man köra manuellt,och då kan man ju passa på att köra i zeofood samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...