Gå till innehåll

Sumpfrågor


R0uTe66

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte?

Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare.

Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom botten utan att riskera att vattnet står stilla i filterkammaren?

Skriver jag otydligt så får ni hojta till... =)

Karet är ett Vision 450..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det blir ju en ganska liten sump.

Jag har haft mitt kar både med och utan sump och jag måste säga att sump är GREAT! :)

Så himla smidigt att fylla på avdunstat vatten genom sumpen och grejja med karet genom sumpen om du förstår vad jag menar.

Det är ju skönt att få bort lite teknik också!

Jag har borrat under mitt kar och än så länge funkar det felfritt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte?

Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare.

Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom botten utan att riskera att vattnet står stilla i filterkammaren?

Skriver jag otydligt så får ni hojta till... =)

Karet är ett Vision 450..

du behöver inte vara jätteorolig för att borra i botten, det är bara det vattnet som är i kammaren som rinner ut vid ev läcka, fördelarna är många med borrat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...