Gå till innehåll

Blv?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

BLV är ett märke på lampan. (ungefär som Volvo, Sabb, Audi osv är för bilar)

Kelvin är ett mått på lampans färgtemperatur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kelvin

20 000 kelvin brukar oftast betyda att lampan är mycket åt det blåa hållet i ljusfärgtemperaturspektrat. Oftast kan man generalisera och säga så, men det är inget som är säkert eftersom det kan finnas mycket andra färger där också och det är tillverkaren som själv sätter hur många kelvin en t.ex lampa har.

Reeflux (ett annat märke på lampor. ) har satt sina "blåtonade" lampor på 12k kelvin (12000 Kelvin) och är betydligt blåare än andra märken som satt sina på 13-14 000k.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang "bästa sorten" så är det alltid delade meningar kring detta då mycket måste vägas in. Fiskarna brukar oftast inte bry sig ett dyft om vilken lampa man satt i, men däremot koraller är beroende av både det ena och det andra. Kan inte så mkt, men PUR och PAR-värden som är höga brukar dem gilla :)

Exakt hur det fungerar får någon annan förklara.

Jag har själv bestämt mig för att köra elektroniska ballaster med Reeflux 12k - lampor. Till detta så har jag bra reflektorer (Lumen Arc III) som gör att det ljus som kommer från lampan reflekteras på ett bra sätt ned i akvariet och är minst lika viktigt som att välja lampa och dess effekt (70w, 150w, 250w, 400w osv)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...