Gå till innehåll

Sps parasiter och sätt att behandla/förebygga dessa?


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag är livrädd för att få in sps parasiter i mitt kommande kar och vill starta en tråd för att få lite mer information om vad jag ska vara rädd för och hur man behandlar/förebygger dessa parasiter.

Först och främst, vad finns det för parasiter som ger sig på sps koraller?

De jag vet är:

Acropora ätande plattmask ( s.k AEFW )

Montiporaätande nakensnigel

"Red Bugs"

Acropora ätande plattmask har jag haft själv, så dom vet jag lite omhur dom ser ut och hur man upptäcker.

Montiporaätande nakensnigel, ser man i normala fall, eller hur små brukar de vara?

"Red Bugs" har jag läst om på reefcentral, men inte här på saltvattensguiden, vad beror det på?, är dom ej vanliga i sverige?

Acopora ätande plattmask kan man behandla med TM pro coral cure, har en ny sådan flaska ståendes för säkerhets skull.

Är det lämpligt att doppa alla nya acroporor?

Hur behandlar man Montiporaätande nakensniglar?

Hur behandlar man red bugs?

Funderar på att sätta på ett litet "karantänskar" brevid mitt stora akvarie.

Nackdelen är att det blir bökigt att fylla detta och göra iordning varje gång jag köper en ny sps + att det blir dyrt att köpa massa utrustning.

Därför funderar jag på ifall jag kan koppla ihop "karantänen" med mitt vanliga system så att tex 100 l/h pumpas upp i karantänskaret ifrån sumpen och rinner ner i sumpen igen, i sumpen kanske man kan ha en mycket "tät" filterstrumpa för att förhindra att parasiter åker vidare upp i huvudkaret?

Låter det bara dumt?, de nya korallerna kommer iallafall på lite mer avstånd ifrån huvudkaret jämfört med att ställa dem "mitt i smeten"

Hur länge bör man hålla nya spser i karantän för att vara säker på att de är parasitfria?

Har ni tips i övrigt när det gäller sånthär?

Tänkte köpa en förstoringsglas med kraftig förstorning för att kunna kolla igenom nya koraller extra noga.

Skulle bli ENORMT tacksam och ni kan hjälpa mig med det här!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen SPS-akvarist så detta är inte mina egna kunskaper utan bara vad jag läst på nätet. Ta det inte för sanningar. Jag trodde AEWF och Red Bugs var samma sak, men så var det tydligen inte. Man lär sig något nytt varje dag.

En snabb googling gav följande tråd om Red Bugs.

" Red bugs can effectivaly be treated in tank by using the dog dewormer called interceptor."

"redbugs are easily erradicated......becasue unlike most treatments to get rid of pests.....the dog dewormer Whiskey mentions can be used as a IN tank treatment fairly safely in your reef. Harming only pods, and smaller crabs and shrimp.

Red bugs ARE in fact a parasitic amphipod."

Red Bugs - How Nervous Should I Be?

I tråden står även att Tropic Marine Coral Cure inte tar död på äggen till AEFW bara de vuxna.

Här är mer för den som vill se bilder och läsa.

SPS PREADATORS Red bugs, AEFW's ,Monti nudis and Sea spiders.

The "CURE" for Red Acro Bugs

Norbergs tråd är också bra.

Acropora Ätande Plattmaskar (AEFW)

Melevsreef kör med avmaskningsmedel för grisar i sin karantän för att ta död på AEFW.

"Once a week, the system should be treated with Levamisole (which is pig de+wormer and available at Tractor & Feed Supply or from a local vet)"

"Uh-oh, I think I might have AEFW..."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...