Gå till innehåll

silikon i sumpskåpet?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag skulle behöva silikona fast en glasskiva i min sump (för att hålla en bit filtermatta på plats), den behöver dock inte silikonas under vattenlinjen, jag tror inte det iallafall, men silikon avger ju ganska starka lukt (ättika?) när det torkar, kan det tas upp i vattnet och förgifta karet?

Skivan ska sitta precis bredvid skummarens luftintag, jag har en 80mm fläkt i skåpet men i andra sidan så den lär inte lufta ut så mycket....

Eller är det nån som har någon annan idé till vad jag kan hålla fast filtermattan med? Jag har en skiva som skiljer första facket i sumpen från mitt refugium, det är där jag vill sätta en filtermatta för att samla upp lite av skiten som idag hamnar i refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig glassilikon är ättikssyrebaserat och det skall inte vara någon fara med någon förgiftning. Om du vill vara på den säkra sidan - stäng skummaren under de första två tre timmarna (om du använder ett silikon av hög kvalité är den ythärdad då), öppna dörrarna till sumpen och blås in med en bordsfläkt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker oxå att det borde funka så. Behöver inte så mycket silikon, ska bara hålla fast glasskivan som i sin tur ska hålla fast filtermattan.

Alternativet är väl någonsorts plastskiva som kläms på plats, har för mig jag såg någon tråd om nått sånt på något forum, men det är ju inte säkert det finns att få tag på här...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...