Gå till innehåll

HJÄLP med rör slang dragning till sump!!!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen byggt eb 50liters sump till mitt 200liters kar!

Frågan är nu bara ....HUR skall jag göra för att inte mitt stora kar skall tömmas ut på golvet vid ström avbrott??

hur gör ska man göra med röret/slangen som går från ytavrinningen ner till sumpen?? jag antar att det är där jag måste göra något så att det inte kan fortsätta rinna ner till sumpen när strömmen går!!

snälla hjälp behövs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det lättaste är att se till att sumpen kan svälja det som fortsätter rinna ner när returpumpen stängs av. Det är ju inte så mycket det handlar om, bara den mängd vatten som ligger "över" ytavrinningen, c:a 1-2cm.

Sen måste du också se till att bryta häverten i sumpreturen, antingen genom att utblåset placeras nära ytan eller med ett litet hål strax under vattenytan (då bryts häverten när det lilla hålet suger luft)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det lättaste är att se till att sumpen kan svälja det som fortsätter rinna ner när returpumpen stängs av. Det är ju inte så mycket det handlar om, bara den mängd vatten som ligger "över" ytavrinningen, c:a 1-2cm.

Sen måste du också se till att bryta häverten i sumpreturen, antingen genom att utblåset placeras nära ytan eller med ett litet hål strax under vattenytan (då bryts häverten när det lilla hålet suger luft)

Precis borra ett hål i röret precis under ytan så suger den luft och inte vatten när ytan kommer ner till den nivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat med ett 5mm borr precis under vatten nivån. Tar man mindre hål så finns det risk att detta sätts igen av div alger å annan skit

Håller med. Jag har gjort precis samma sak fast jag satt backventiler på returrören. De går inte heller att lita på till 100%. Returen i mitt kar lämnas på botten, under stenen.

Ta för vana när du gör vattenbyten etc, att du även kollar dessa hål och kratsa rent dem. Viktigt att det görs regelbundet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det lätaste är ju att borra två hål i glaset. ett hål som du pumpar upp vatten i och ett som rinner ner till sumpen när det blir fullt. då kan strömen gå, så blir det bara fullt i sumpen, och när strömmen kommmer tillbaka så blir det inte fullt i akvariet heller efter som det rinner ut igen.

Det blir ju lite svårt med en hävert, den måste man ju själv stata om.

lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat med ett 5mm borr precis under vatten nivån. Tar man mindre hål så finns det risk att detta sätts igen av div alger å annan skit

Om det sitter en snigel över det hålet under strömavbrott vad händer då :smiley24:

Är det inte bättre med två mindre hål en bit från varann så inte snigeldjävulen sätter massa vatten på golvet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har bestämt mig för att köra slang till sumpen från karet men lite bilder på hur man ska bygga ihop systemet skulle inte skada,, jag menar så jag inte gör fel och får en massa vatten på golvet när strömmen går!

är det någon som har nå bilder eller länkar på hur man ska gå till väga så skulle det var extremt snällt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...