Gå till innehåll

Daniels jobb-akvarium


mediabrus

Rekommenderade inlägg

Jag har fått godkänt av mina arbetskollegor att starta upp ett litet akvarium i personalrummet på jobbet. Arbetar som personlig assistent och det kan bli många dödtimmar och man tröttnar på teve. Från början var det tänkt att jag skulle starta upp ett bräckvattenskar med en salthalt på 1.010 och inredning likt ett rev. Fiskarna jag tänkt mig är Neovespicula depressifrons och någon goby. Men efter en del diskussioner i andra forum har jag kommit fram till att prova på rent saltvatten, även om jag vurmar väldigt mycket för bräckt. N. depressifrons trivs ypperligt även i marint vatten och gobider finns det ju som bekant gott om läckra arter i havet.

Akvariet är ett helglas på ungefär 80 liter, 65x35x35 centimeter eller något. Jag kommer att köra lowtech med enbart fisk, LS och någon eremit. Tekniken kommer att vara - åtminstone i startskedet - befintlig sötvattensutrustning som jag annars skulle kört i bräckvattenskaret. Ytterfilter på 1050 liter/timme samt ett par innerfilter (utan filtermedia) på okänt antal liter per timme. Det betyder uppskattningsvis en cirkulation på ca 2000 liter i timmen. Belysningen i startskedet är ett enda Aquarelle lysrör på 18W eller vad det kan tänkas vara. Inredning kommer bestå av en blandning av kalksten och levande sten samt grus/sand på botten. Jag vill försöka bygga upp inredingen som en stenig strand med mycket sten på botten men även någon högre formation någonstans i karet.

Eftersom jag redan har ett bräckvattensakvarium på 1020 liter hemma att lägga pengarna på, familj (studerande sambo, två-åring och en katt) och inte så stor inkomst, kommer jag försöka hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Det blir som ett projekt att få bort ryktet om att saltvatten måste vara så himla dyrt. Jag kommer istället att (antagligen till mina arbetskollegors stora förtret) ha ett stort tålamod och låta var sak ta sin tid. Med tiden kommer jag antagligen att springa på bättre utrustning, mer ljus, mer och bättre cirkulation för att kanske någon gång i slutändan sitta där med koraller, anemoner och annat som jag inte tänkt i början. Men nu i startskedet blir det ett fiskakvarium med levande sten.

Om några timmar kommer jag att åter befinna mig på jobbet (delad tur lördag, kväll söndag, håhåjaja) för att - under tiden min brukare sover - blanda till ca 50 liter vatten till en uppskattad salthalt av 1.024. Detta får sedan stå och puttra med ett litet innerfilter till nästa måndag då jag fått tag på lite kalksten, LS, ytterfilter och ytterliggare ett innerfilter. Efter det är det väl tänkt att det få puttra på med belysning och cirkulation ett bra tag till det att värdena visar sig vara bra och första eremiten eller snäckan eller vad det blir kan ta plats.

Men nu ska jag försöka sova ett par timmar innan jag far till jobbet och blir ytterliggare en i raden av saltvattensakvarister i Umeå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, trevligt... Skaran i norr utökas:). Blir nyfiken på ditt 1020L bräckvatten också måste jag säga, låter läckert.

Ös på nu bara...

Öst på har jag gjort. 50 liter vatten har blandats till nu. Det cirkulerar med ett litet innerfilter (utan filtermaterial) på 600 liter/timmen. Hittade lite små kalkstenar och koraller som jag haft till något tidigare projekt som låg och skräpade. Dessa kokade jag för att bli av med eventuella otrevligheter (hoppas det var ett bra drag) och stoppade ner också, så algerna har något att växa på. Besökte även biblioteket under dagen. :)

Mitt bräckvattenskar är väldigt svagt bräckt, 1,003-1,004, med bland annat Datnoides microlepis och Paratilapia polleni samt lite annat trevligt. Den låga salthalten är för att jag vill ha växter och det är inte många som tål salt och speciellt inte över 1,005.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite frågor om teknik och djur som jag hoppas få svar på:

TEKNIK:

pumpar - ytterfilter 1050 liter och ett par cirkulationspumpar 600/1000 liter. Kommer nog att komplettera med fler cirkulationspumpar senare. Ska jag köra ytterfiltret tomt, fylla det med filtermaterial eller LS?

belysning - just nu endast ett 15W Philips Aquarelle T8. Kommer i framtiden bygga ny lysramp, vad ska jag ha för lysrör i den och hur många?

skummare - ingen just nu men förstått att det finns billiga till små kar. Några rekomendationer?

övrigt - något annat jag måste ha. Försöker köra så lowtech som möjligt och har inga ambitioner att ha anemoner eller koraller.

DJUR:

fiskar - två Neovespicula depressifrons och två lättskötta gobider som blir 4-8 centimeter. Ok sammansättning?

rörmask - svag belysning och ganska lågcirkulation, borde väl fungera med rörmask? Några förslag?

skivanemoner - samma sak här, svag belysning och ganska låg cirkulation borde väl fungera?

ormstjärnor - borde väl funka mycket bra?

eremiter - borde väl fungera med en i mitt kar?

andra djur - några andra djur jag kan ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...ett litet akvarium i personalrummet på jobbet. .... personlig assistent .....

fiskar - två Neovespicula depressifrons och två lättskötta gobider som blir 4-8 centimeter. Ok sammansättning?

Jag tycker inte kombinationen: jobbet, personlig assistent + giftig fisk låter som en bra kombination.

Har ingen aning om hur giftig den är men det blir väll du som blir ansvarig om fel person stoppar i handen i karet på jobbet och blir stucken misstänker jag...

Ok, att man väljer att ha en sådan fisk hemma men på jobbet skulle jag ta det säkra före det osäkra och välja en ej giftig fisk.

Neovespicula depressifrons

"Dangerous: venomous

Possesses venom glands at the base of some of the spines"

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=11767

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder kommer (fast det åsyftades kanske på Wotans kar). Tänkte ta med kameran idag men det blev inte så. Tar med den på onsdag då jag jobbar. Bild på "hemma-karet" kan jag försöka få fram snabbare. Det ska i lite rötter och så är det ganska nystartat så det ser inte så skoj ut som man kan vilja.

Neovespicula depressifrons är en underbart snygg, liten fisk. Dock, som du säger, giftig (släkt med skorpionfiskarna). Ungefär som ett getingbett sägs det. Ingen bra kombination med jobb och brukare kanske, om det skulle innebära att någon annan är i karet och petar. Vilket inte blir fallet, eftersom brukaren inte kan vara i karet och peta och personalen inte får.

Jag har idag fått ca 15 kilo död sten (säger man så om icke levande LS?) som utgör en bra grund för revet som det trots allt blir. Rengjorde stenarna så gott jag kunde och la i dem i karet så att jag förhoppningsvis slipper flytta på dem sedan. Försökte vara strategisk och tänka på teknik och LS som kommer senare.

Har även fortsatt att läsa i "Saltvattensakvariet - Guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. Har snart läst ut den, några kapitel flera gånger. Kan bli svårt att koncentrera sig ibland dock, så jag får nöta igenom den varje pass jag jobbar. Ska även låna hem lite mer litteratur imorgon hade jag tänkt.

Kom gärna med positiv och negativ kritik om mitt projekt. Det har ju precis startat och än finns det tid att göra ändringar utan att behöva förstöra något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är rätt nyfikna på dina burkar också, så bilder efterlyses från ditt håll också. :ler:

He he, jadu, ibland sitter tummen långt inne. Måste dock få bukt med lite alger som jag inte är helt nöjd med just nu innan bilder är aktuellt (men är det inte alltid något sådant som stoppar en:)). Anemonerna lever och frodas iaf.

Sorry för off-topic...

Men bilder från Daniel vore inte fel iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt 2½ kilo finfin LS av Fiend nu. Fick även lite sand och 50 liter vatten.

Det blev väldigt grumligt i vattnet så jag ska inreda imorgon.

Tar med kameran och knäpper lite bilder då med.

Total kostnad hittills:

15 kg kalksten - 100:-

2½ kg LS - 200:-

--------------------

S:a - 300:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...